تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

آموزش نرم افزار کیورا (Cura) – قسمت دوم (مانیتور کردن موارد مهم و آشنایی با پنل تنظیمات)

آموزش نرم افزار کیورا (Cura) – قسمت دوم (مانیتور کردن موارد مهم و آشنایی با پنل تنظیمات)

فهرست مطالب

آموزش نرم افزار کیورا (Cura) - قسمت دوم

در قسمت قبل آموزش نرم افزار کیورا (Cura)، نحوه وارد کردن فایل سه بعدی را به چهار روش توضیح دادیم، امروز قصد داریم به آموزش تنظیمات اولیه بپردازیم.

 

بعد از وارد کردن فایل سه بعدی STL در نرم افزار CURA، روی قسمت سمت راست که مشخص شده است کلیک می کنیم.

 

در پنجره باز شده (حالت ساده – در زمان دیگری راجب تنظیمات پیشرفته صحبت خواهیم کرد )، 4 مورد را می توانید نسبت به انتظار خود از چاپ سه بعدی تنظیم کنید،

 

این 4 مورد به شرح زیر هستند:

در راستای آموزش نرم افزار کیورا (Cura)، زمانی که تنظیمات اولیه چاپ را انتخاب کردیم، از گزینه پایین سمت راست نرم افزار، گزینه slice را انتخاب می کنیم.

در ادامه آموزش نرم افزار CURA، کادر قرمز رنگ مشخص شده در پایین نرم افزار، زمان و مقدار فیلامنت مصرفی را از نظر وزن و طول به ما نمایش می دهد.

 

سپس بعد از اینکه فایل از نظر ما نهایی بود، گزینه  Save to file  را کلیک می کنیم و  فایل G-CODE را در مکان مورد نظر سیو و در داخل پرینتر سه بعدی فایل را اپلود کرده و پرینت را شروع می کنیم.

فهرست مطالب

آموزش نرم افزار کیورا (Cura) و مانیتور کردن موارد مهم دیگر

زمانی که فایل را SLICE کردیم، جهت چک کردن روند پرینت، نرم افزار به ما کمک زیادی می کند که اگر در تب بالای نرم افزار گزینه preview رو بزنیم، 4 ویژگی چاپ سه بعدی برای ما نمایان خواهد شد. 
4 ویژگی چاپ سه بعدی به شرح زیر هستند:

XRAY:

X-Ray: این حالت برای زمانی که چاپ به مشکل بر می خورد، عالی است زیرا شما را قادر می سازد که بتوانید ساختار داخلی مدل را ببینید.

بهترین کارایی این حالت موقعی است که چاپ شما مشکل Manifold Edges را دارد ( لبه هایی که لبه های دیگر را قطع می کنند). حالت X-Ray به شما این امکان را می دهد تا بدانید کدام بخش از مدل نیاز به کار مجدد دارد.

LAYER :

Layers: اگر پرینت شما هر دفعه در یک نقطه خاص متوقف می شود، یا این که شما کاری برای آن انجام داده اید و می خواهید نتیجه چاپ را در همان قسمت ببینید، باید از حالت Layers استفاده کنید.

در راستای آموزش نرم افزار کیورا (Cura) یک راه دقیق برای این کار، استفاده از کلید جهت هاست (بالا-پایین).

همچنین، یک نوار لغزنده در کنار تصویر وجود دارد که می توانید به سرعت تمام لایه های سازنده مدل را در آن مشاهده کنید.

اگر در استفاده از Cura پیشرفته شوید، می توانید از این حالت برای ایجاد تغییر در لایه ها از طریق G-Code مانند افزایش سرعت فن و تغییر ارتفاع لایه استفاده کنید.

نمونه کارها

پنل تنظیمات و آموزش نرم افزار کیورا (Cura)

احتمالا مهم ترین بخش صفحه اصلی Cura، پنل تنظیمات در سمت راست تصویر است.

در این قسمت شما باید تنظیمات صحیح را انتخاب کرده تا کیفیت چاپ خود را تضمین کنید.

 

پنل تنظیمات Cura به دو بخش تقسیم می شود، بخش بالایی Printer Setting و بخش بعدی Printer Setup خوانده می شوند. 

 
  • Printer Setting

این بخش به ما اجازه می هد تا پرینتر و مواد مناسب را انتخاب کنیم.

Printer: این همان پرینتری است که شما در زمان نصب برنامه انتخاب کردید. اگر شما بیش از یک پرینتر دارید، می توانید از اینجا تنظیم کنید و از منویی که وجود دارد گزینه ی مورد نظر را انتخاب کنید.

Material: انتخاب سریع موادی که پرینتر شما با آن کار می کند. این گزینه برای دستگاه هایی که متصل هستند وجود دارد و در غیر این صورت، نشان داده نخوهند شد.

در Print Setup دو گزینه وجود دارد: Recommended (توصیه شده) و Custom (سفارشی)

Recommended: در ارتباط با آموزش نرم افزار کیورا (Cura)، این گزینه زمانی که شما تنظیمات اصلی پرینتر را در نرم افزار وارد کردید، محاسبه می شود.

این گزینه برای زمانی که شما تازه شروع به کار کرده اید و یا تنها می خواهید ارتباط بین دستگاه و نرم افزار را چک کنید، مناسب است.

گزینه های زیرمجموعه Recommended محدود است اما شما می توانید به سرعت Quality، Infill، Plate adhesion و Support General را انتخاب کنید.

Custom: اینجاست که قضیه جالب می شود و شما می توانید تنظیمات را از کیفیت گرفته تا سرعت انتخاب کنید.

به این بخش و گزینه های موجود پس از بخش recommended،‌ خواهیم پرداخت.

 

بخش The Recommended Setting:

ارتفاع لایه ها

همانطور که پیشتر گفته شد، پرینتر های سه بعدی با انباشت لایه به لایه مواد کار چاپ را انجام می دهند.

نوار لغزنده Layer Height، کنترل ارتفاع هر لایه را نشان می دهد. بنابراین، قانون این است: هر چه ارتفاع لایه ها کمتر باشد، کیفیت چاپ بالاتر خواهد بود و البته برعکس.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که کم کردن ارتفاع لایه ها به معنی بالا رفتن چشمگیر زمان چاپ است.

شما باید بین کیفیت و سرعت چاپ تعادل برقرار کنید و بهترین حالت مورد نظرتان را پیدا کنید. ارتفاع ۰٫۱ میلیمتر در این قسمت از آموزش نرم افزار کیورا (Cura)، برای نقطه شروع مناسب است.

Infill

نوار لغزنده Infill (ضریب پرشوندگی)، کیفیت درونی را کنترل می کند. تنظیم آن روی ۰ درصد به معنی این است که شما نمی خواهید داخل مدل پر شود و تصمیم دارید جسم چاپ شده توخالی باشد.

هر عددی بین بازه ۱۰ تا ۴۰ درصد به معنی Light Infill (پرشوندگی کم و سبک) است. بازه ۵۰ تا ۹۰ درصد Medium Infill (پرشوندگی متوسط) خوانده می شود. تنظیم این نوار بر روی ۱۰۰ درصد، قوی ترین مدل را می سازد.

برای شروع روی Light Infill کار کنید.

زمانی که نوار Infill روی ۰ درصد تنظبم شود، یک گزینه به نام Enable Gradual ظاهر می شود. تیک زدن این گزینه به معنی این است که Cura به تدریج و به سمت بالا داخل مدل را پر می کند. این به شما اجازه می دهد که از درجه پرشوندگی کم استفاده کنید اما کیفیت مطلوب را به دست بیاورید.

پیشنهاد می شود زمانی که می خواهید از Infill پایین استفاده کنید، این گزینه را تیک بزنید.

Helper Parts

تنظیمات پشتیبانی و چسبندگی توسط دو گزینه به نام های General Support و Build Plate Adhesion انجام می شود. اگر اولین بار است که پرینت می کنید، پس هر دو را تیک بزنید. به عنوان یک قانون، اگر مدل سه بعدی شما تماس زیادی به بستر چاپ دارد، پس گزینه Build Plate Adhesion را غیر فعال کنید و اگر مدل شما برآمدگی ندارد، گزینه General Support را خاموش کنید.

پایان قسمت دوم آموزش CURA 

  • چجوری در CURA خروجی g-code بگیریم
  • تنظیمات ساده برای چاپ ساد یک قطعه
  • اینفیل چیست ؟

در پاراگرف اول متن بالا، طریقه  g-code گیری در نرم افزار کیورا رو توضیح دادیم .

مشخص کردن اینفیل و درصد پرشوندگی، سرعت که در مقاله بالا توضیح دادیم

نوار لغزنده Infill (ضریب پرشوندگی) کیفیت درونی را کنترل می کند. تنظیم آن روی ۰ درصد به معنی این است که شما نمی خواهید داخل مدل پر شود و می خواهید جسم چاپ شده توخالی باشد. هر عددی بین بازه ۱۰ تا ۴۰ درصد به معنی Light Infill (پرشوندگی کم و سبک) است. بازه ۵۰ تا ۹۰ درصد Medium Infill (پرشوندگی متوسط) خوانده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید