فهرست مطالب

معرفی 8 چسب پرینتر سه بعدی

چسب پرینتر سه بعدی

در این مقاله از سایت پارسیان تری دی به معرفی 8 چسب برتر پرینتر سه بعدی (چسب abs، چسب کپتون و …) می پردازیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله حتما همراه ما باشید.

ساخت قطعه در پرینتر سه بعدی با تکنولوزی FDM از لایه گذاری مواد مصرفی فیلامنت بر روی صفحه کاری انجام میگیرد. اگر بخواهیم پرینت سه بعدی را بر روی صفحه کاری به صورت مستقیم انجام دهیم، فیلامنت یا مواد مصرفی که به صورت خمیری از نازل دستگاه خارج می شود، به هیچ عنوان بر روی صفحه کاری نخوهد چسبید.

به همین خاطر باید از یک لایه واسط بین صفحه کاری و مواد مصرفی استفاده کنیم تا قطعه کار در حال پرینت سه بعدی بر روی صفحه حرکت نکند.

بنابراین لازم است از یک ماده چسب مناسب برای اتصال بهتر لایه های تولید شده بر روی صفحه پرینتر سه بعدی استفاده شود.

استفاده از چسب ماتیکی ( بهترین چسب پرینتر سه بعدی)

چسب ماتیکی یکی از چسب های متداول است که به راحتی در فروشگاه های فروش لوازم التحریر یافت می شود.

این نوع چسب بیشتر برای کاغذ استفاده می شود اما در حوزه چاپ سه بعدی نیز بسیار کارآمد شده است و می توانید از آن برای چسبندگی سطح میزکارتان استفاده کنید زیرا به راحتی پاک می شود و برای شستشوی آن نیازی به کارهای پیچیده نیست.

چسب های ماتیکی معمولا کاربرد عمده ای در صنعت چاپ سه بعدی دارند.

برای شروع کار باید میز کار و یا سطح پرینت خود را با اب و یک ماده شوینده مناسب مانند مایع ظرفشویی به صورت کامل شستشو دهید تا جرم های اضافی از روی سطح آن به طور کامل پاک شود.

برای استفاده بهینه از چسب ماتیکی بهتر است ابتدا در نرم افزار های اسلایسر تخمین زده شود که چه مقدار از صفحه چاپ مورد استفاده قرار میگیرد.

برای چاپ قطعات کوچک نیازی نیست که کل میز به چسب ماتیکی اغشته شود.

فقط محدوده مورد استفاده از میز کار برای چسب زدن کافی است برای اطمینان بیشتر کمی بزرگتر از این محدوده را به چسب اغشته کنید.

به این موضوع دقت کنید که فضایی که به چسب آغشته می شود به درستی انتخاب شود و کل فضای مورد نظر را شامل شود. ناحیه ای که به چسب ماتیکی آعشته نمی شود، احتمال تاب خوردگی  (WARPING) و نچسبیدن به قطعه وجود دارد.

یک موضوع که بیشتر کاربران به آن دقت نمیکنند، این است که خیلی زودتر از زمان چاپ، هیت بد را به چسب اغشته میکنند و دمای صفحه گرم را زیاد می کنند. 

در حد فاصل زمانی گرم شدن هیت بد ، چسب بر روی این صفحه خشک می شود و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد.

بهتر است ابتدا صفحه پرینتر گرم شده و سپس به چسب آغشته شود.

معرفی 8 چسب برتر پرینتر سه بعدی

استفاده از چسب در پرینت سه بعدی در اکثر مواد لازم است و چسبندگی یکنواختی بر روی صفحه پرینتر ایجاد می کند.

به طور مثال این روش برای پرینت متریال ABS (چسب Abs) بسیار مناسب می باشد. چسبندگی لایه اول به حدی در این روش بالا خواهد بود که گاه نیاز به کارتک یا موکت بر نیز خواهید داشت.

از ایرادات استفاده از چسب ماتیکی میتوانیم به سفید بودن و چسبیدن چسب ماتیکی به لایه زیرین قطعه پرینتی اشاره کرد که باید با دستمال ابر و مایع دست شویی لایه اول با آب شسته شود تا این چسب سفید رنگ از زیر قطعه کار پاک شود.

 

مزایای استفاده از چسب ماتیکی

ارزان بودن چسب ماتیکی.

تمیز و بدون آلودگی.

استفاده چندین باره با یکبار چسب زدن.

پاک شدن آسان از روی صفحه پرینتر سه بعدی.

قابل استفاده بر روی اکثر فیلامنت ها .

بدون بو و گاز سمی.

پاک شدن آسان از روی دست و جدا شدن راحت با خیس شدن دست.

عدم نیاز به هیت بِد حتی برای متریال های خاص مانند ABS.

بدون تاثیر بر روی قطعه پس از اتمام پرینت.

چسب طلا، چسب کپتون، چسب نسوز kapton) Polyimide on Film)

چسب کپتون یا کاپتون ساخته شده از سیلیکون نسوز و فیلمی از پلی امید میباشد که یکی از مقاوم ترین چسب های عایق در مقابل جریان الکتریسیته حرارت و… است که روش استفاده آن به صورت زیر میباشد.

 

نحوه استفاده از چسب کپتون

 

برای این کار ابتدا یک اسپری خالی را از آب پر کرده و سپس مقداری مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی به ظرف اسپری آب اضافه کنید. ظرف را به خوبی تکان دهید تا به خوبی با محلول ساخته شود. سپس صفحه ساخت پرینتر را جدا کرده و آن را از هرگونه سطح نامسطحی یا هرگونه مواد اضافی پاک می‌کنیم.

چسب کپتون را به اندازه میزکار خود برش داده و با دقت و اهسته بر روی میز کار قرار بدهید. سپس دمای هیت بد رو به صورت چند دقیقه در دمای مابین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه افزایش دهید تا چسب کپتون به طور کامل بر روی میز کار چسبیده شود.

 

این چسب سطح بسیار صافی دارد و همین موضوع سبب می شود تا پس از استفاده از آن هیچ ردی بر روی دستگاه باقی نماند.

در حقیقت کپتون یک نوار چسب چند کاره است که استفاده های زیادی دارد.

همان طور که می دانید صفحه ساخت پرینتر سه بعدی هنگام کار دارای درجه حرارت بسیار بالایی است. نوار چسب کپتون از این سطح محافظت می کند. این نوار چسب دارای سطح صاف می باشد که به هیچ عنوان خللی در تولید محصولات توسط پرینتر سه بعدی ایجاد نمی کند.

نوار کپتون می‌تواند به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی نیز به کار رود.

خدمات پرینت سه بعدی

مزایای چسب کپتون 

 
  • استفاده در محدوده دمای بسیار بالا تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد.
  • خواص چسبندگی خوب در سطوح دشوار.
  • اثر چسبناکی بسیار بسیار کم پس از کندن از سطوح.
  • مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن.
  • مقاوم در برابر اثرات شیمیایی.
  • نرم و انعطاف پذیری بسیار بالا.
  • ضد خوردگی.

Blue tape (PLA)، white masking، چسب آبی، چسب سفید

از نوار چسب نسوز “بلو تیپ” جهت پوشش سطح هیت بد پرینترهای سه بعدی استفاده می شود تا به چسبندگی فیلامنت به سطح هیت بد کمک کند. معمولا این چسب بروی شیشه چسبانده می شود تا به افزایش عمرهیت بد کمک نماید. همچنین شما می توانید از این چسب در پرینترهایی که بدون هیت بد هم عرضه می شوند، استفاده نمایید تا به چسبندگی قطعه کار بروی سطح پرینت کمک نماید.
نحوه استفاده از این چسب به گونه‌ای است که با چسباندن آن به صفحه‌ای که نازل بر روی آن عمل اکسترود را انجام می دهد، می‌توان قطعات پرینت شده را به سادگی جدا کرد. از ویژگی‌های مهم این چسب مقاوم در برابر حرارت می‌توان به جداسازی آسان قطعات پرینت شده بدون نیاز به تیغ و یا کاردک، استحکام و دوام بالا، قابل انعطاف و برش آسان در طول‌های مورد نیاز اشاره کرد.  

مقاومت دمایی طولانی مدت: 80 درجه سانتی گراد
مقاومت دمایی کوتاه مدت: 120 درجه سانتی گراد

خدمات پرینت سه بعدی

چسب آبی یکی از چسب های نواری است که در طول پروسه تولید بسیاری از صنایع تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چسب نواری در عرض های متنوعی در بازار یافت می شود ولی عرض 5 سانتیمتری آن پر کاربردتر می باشد. این نوع چسب در برندهای متفاوتی عرضه می شود که مدل اورجینال آن مربوط به شرکت تولیدی 3M می باشد. این نوع چسب دارای قدرت چسبندگی بسیار خوبی بوده و همچنین جداسازی آن بعد از اتمام پروسه بسیار راحت است. همین موضوع سبب شده تا در بین کاربران محبوب شود. از این نوع چسب در پرینترهای سه بعدی به وفور استفاده می شود چرا که چسبندگی ABS و یا PLA بر روی آن بسیار خوب بوده و به راحتی قابل جدا سازی می باشد. همین موضوع سبب می شود تا کف نمونه پرینت شده بسیار صاف باشد.

به مرور سطح چسب ازبین میره و ممکنه قطعه درحال پرینت از صفحه جدا بشه!!!

اگر سطح چسب کثیف بشه باز هم مشکل بالایی رخ میده!

گاهی اوقات قطعه انقد محکم به سطح چسب میچسبه که وقتی قطعه رو جدامیکنیم جسب رو هم با خودش جدا میکنه و باعث بوجود اومدن مورد اول میشه!!

چسب abs (ساخت چسب پرینتر سه بعدی دست ساز)

حتما برای شما هم پیش امده است که در هنگام پرینت متریال هایی از جمله ABS لایه اول شما به درستی بر روی میز کار نچسبیده و یا تاب برداشته است (یعنی در همان لحظه نیاز به چسب abs خواهید داشت).

یکی از راه هایی که برای جلوگیری از آن موثر است، ساختن چسب های هم جنس و دست ساز میباشد.

همانگونه که میدانید یکی از حلال های اصلی متریال ABS، استون میباشد که اکثرا برای پولیش کاری و تمیز کاری قطعه پرینتی استفاده میشود.

 شما به کمک این حلال میتوانید ضایعات پرینتی و یا ساپورت های به جا مانده از پرینت و… را در داخل شیشه اسیتون انداخته و هم بزنید. دقت داشته باشید که استون موجود بیش از ۱سوم شیشه اسیتون نباشد.

 سپس درب شیشه را بسته و حسابی هم بزنید خواهید دید که متریال ABS به راحتی در اسیتون حل خواهد شد و سر انجام کار مایعی چسبناک از استون و  ABS به جا خواهد ماند که میتوانید قبل شروع پرینت لایه ای نازک روی شیشه یا میز پرینت خود بمالید (یعنی همان چسب abs). این کار باعث چسبیدن درست ABS به میز شما و تاب ور نداشتن لایه اول خواهد شد که پس از اتمام پرینت میتوانید با ضرباتی کوچک ABS را از روی میز تان جدا بکنید.

خدمات پرینت سه بعدی

مقایسه 4 فیلامنت روز

PLA ABS HIPS PVA

چسب مو:

چسب مو و یا به اصطلاح ما در ایران “تافت” کاربرد خوبی در ایجاد چسبندگی روی میز کار شما دارد. یک لایه نازک از آن روی میز کار کافی است تا اثربخشی خوب آن را ببینید.

اسپری مو به صفحه هیت در دمای حداقل 50 درجه سانتیگراد بهترین راندمان را از خود نشون میدهد.

اسپری مو را به هیت بد بپاشید و برای 1 دقیقه صبر کنید. به هیت بد دست بزنید اگر چسبناک بود که آماده پرینت قطعه شوید، اگر نه چند بار همین روش رو انجام بدید تا حالت چسبناک به خود بگیرد.

نکته :

موقع خرید اسپری مو دقت کنید که اسپری مو دارای بالاترین یا قویترین حالت خود باشد. در ایران تافت ها بین درجه عدد 5 و 10 میباشند که هر چه عدد بالاتر باشد. از چسبندگی بیشتری برخودار خواهید شد.

خدمات پرینت سه بعدی

پد چاپ دیگر چسب چاپگر سه بعدی

بهترین انتخاب برای صفحه چاپ پرینتر های سه بعدی این محصول است. ایجاد چسبندگی بسیار بالا حتی با هیت بد(Heatbed) حتی  خاموش.

سطح پشتی این محصول دارای چسب می باشد که شما می توانید آن را براحتی بروی سطح پرینت خود بچسبانید.ضخامت این محصول نیم میلیمتر است و دوام بسیار بالایی دارد.

نصب این پد خیلی ساده و آسان است و این کار با استفاده از چسبی که در پشت این پد در نظر گرفته می شود انجام می شود و تنها کافیست سطح صفحه ساخت و یا پرینت را تمیز نموده و پد را بر روی آن بچسبانید. چسبندگی لایه اول نقش بسیار زیادی در کیفیت قطعه پرینت سه بعدی شده دارد و این موضوع در مورد فیلامنت های ABS بیشتر نمود پیدا می کند.

 با استفاده از پد حرفه ای پرینتر سه بعدی می توان خیلی از مشکلات پرینت سه بعدی مانند عدم چسبندگی لایه اول را حل نمود.

خدمات پرینت سه بعدی

صفحه مغناطیسی هیت بد پرینتر سه بعدی

پد انعطاف پذیر هیت بد همان طور که از نامش پیداست قابل انعطاف بوده و کاربر می تواند به راحتی و با خم کردن صفحه هیت بد قطعه پرینت شده را از صفحه جدا کند. این کار روی پد های شیشه ای باید حتما با کاردک انجام شود تا قطعه به درستی از صفحه جدا شده و آسیب نبیند. این محصول از دو قسمت A و B تشکیل شده که سمت A لایه ی دما بالا و مناسب پرینت است و سمت B با لایه دمایی پایین تر که چسبی می باشد و مستقیما روی هیت بد یا روی شیشه نصب می شود. پد انعطاف پذیر هیت بد پرینتر 3 بعدی را بارها و بارها می توانید استفاده کنید و هیچ نیازی به چسب زدن آن نیست. فوم مغناطیسی هیت بد حتی با بارها استفاده هم دچار خمیدگی و تغییر شکل نمی شود و نیاز به تعویض ندارد و همچنین این قطعه قابلیت چاپ در بستر سرد را دارد. به دلیل مگنتی بودن قطعه توصیه می شود درجه حرارت از 50 تا 80 درجه سانتی گراد تنظیم شود و از 80 درجه بالاتر نرود. اگر دما از 80 درجه تجاوز کند و پد مغناطیسی بیش از حد داغ شود خاصیت مغناطیسی خود را از دست می دهد.

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید