در این مقاله از سایت پارسیان  به بررسی تفاوت های فیلامنت ها میپردازیم.

دستگاه های پرینت سه بعدی ای که از فیلامنت ها برای پرینت اجسام استفاده میکنند، محبوبیت بیشتری بین فعالان این حوزه دارند. از پرکاربرد ترین فیلامنت های پرینت سه بعدی که از انواع پلیمر ها هستند میتوان به انواع ABS  و PLA  اشاره داشت، در این مقاله قصد داریم که تفاوت های این دو ماده پر استفاده را برای افرادی که میخواهند برای چاپ سه بعدی بهترین انتخاب را داشته باشند شرح دهیم و همچنین به مقایسه دو فیلامنت برای ساپورت قطعه بپردازیم.

ABS

ABS : ای‌بی‌اس به دلیل قیمت مناسب و همچنین خواص متعادل مکانیکی، حرارتی و شیمیایی در زمره پر مصرف‌ترین مواد اولیه پلاستیکی محسوب می‌شود.

ABS دارای استحکام ابعادی و مقاومت حرارتی خوب و نیز مقاومت به ضربه بالا میباشد. این پلیمر بسیار مقاوم به خراشیدگی است. این ماده عمدتاً در لوله‌های حمل مواد نفتی، لوله‌ها، وسایل خانه، اثاثیه، مبلمان، ترکیبات وسایل خودرو، تلفن و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

PLA

فیلامنت PLA تقریبا رایج ترین نوع فیلامنت مصرفی در پرینتر های سه بعدیست که مورد استفاده مبتدیان تا حرفه ای های این عرصه قرار میگیرد. PLA یا همان Poly Lactic Acid ، نوعی ترموپلاست است که از مواد اورگانیک نظیر ساقه ذرت و نیشکر تولید میشود.

این بنیان طبیعی PLA باعث شده تا موقع پرینت هیچگونه بوی بدی تولید نکرده، بخار آن سمی نبوده و در پایان با راحتی بیشتری قابل بازیافت باشد. پرینت PLA به مراتب از دیگر متریال های فیلامنتی راحت تر است و این نکته مهم ترین دلیل حضور پررنگ این متریال در بازار مواد مصرفی است. 

HIPS

فیلامنت HIPS  که تا حد بسیار زیادی فشرده است و در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد.

همچنین فیلامنت پلی کربنات این شرکت که تمام از پلی کربنات بازیافتی ساخته شده است آخرین مراحل تست خودرو در فرایند اکستروژن پشت سر می گذارد تا به زودی وارد بازار شود.

قطعاً در آینده می‌توانیم شاهد تولید بیشتری از این شرکت در فیلامنت های بازیافتی باشیم. تولید فیلامنت بازیافتی توسط استارتاپ Nefilatek می تواند قدم جدیدی برای تولیدات با این ویژگی باشد.

PVA

هر زمانی که در پرینتر سه بعدی نامی از فیلامنت PVA بیاید PolyVinyl Alcohol،  یعنی همام ماده ای که به لحاظ ساختار شیمیایی در شستشوی داخل آب حل می شود.

به همین خاطر این مواد در پرینتر اکستروژن به عنوان حامی و ساپورت طرح اصلی استفاده می شود. اساسا این فیلامنت یک چسب جامد می باشد که در حالت گرما عمل می کند و در آب نیز حل می گردد. برای استفاده از مواد اولیه فیلامنت PVA، شما نیاز به یک پرینتر ۳ بعدی بت دو نازل مجزا دارید و البته فقط باید ازفیلامنت PVA به عنوان حامی فیلامنت PLA به عنوان مواد اصلی خود استفاده کنید.ا

مقایسه فیلامنت ها

صفحه اول

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید