تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

فرمت های مناسب برای پرینت سه بعدی

فرمت های مناسب برای پرینت سه بعدی

فهرست مطالب

برای پرینت گرفتن از یک قطعه نیاز هست در قدم اول آن را در یک نرم افزار مناسب طراحی کنیم.

برای انجام عملیات پرینت سه بعدی ، از نرم افزارهای متعددی می توان به منظور طراحی استفاده کرد که تعدادی از آن ها عبارتند از:

 

 3ds Max ، Mechanical Desktop , Rhino , Solidworks, Catia , Autocad ، Sketch Up

 

 

این نرم افزارها با تکیه بر قابلیت های فراوانی که در امر سه بعدی سازی فراوان می کنند در بین طراحان ، نرم افزارهای محبوبی به شمار می روند.

توجه نمایید که نحوه انجام  مدل سازی، تاثير بسزايی در بهبود روند پرینت سه بعدی دارد و با رعايت نمودن برخی نکات مهم می توان کيفيت پرینت سه بعدی را افزايش داده و از طرفی هزينه پرینت سه بعدی و مدت زمان ساخت قطعات را کاهش داد.

 

 پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را در این زمینه مطالعه کنید.

 

نکات طراحی برای ساخت قطعه به روش پرینت سه بعدی

 

نرم افزار چاپگرهای سه بعدی که اصطلاحا به آن ها نرم افزارهای اسلایسر  می گویند با فایل هایی با فرمت STL را پشتبانی می کنند.

 

نکات مهم برای ارسال فایل سه بعدی جهت انجام پرینت 3 بعدی

  • تمامی فایل بهتر است در یک مقیاس مشخص طراحی شده باشند. عدم رعایت این نکته یکپازچه سازی قطعات را با مشکل مواجه می کند.
  • فایل های solid و توپر معمولا قابلیت پرینت سه بعدی خوبی دارند. البته در پرینتر سه بعدی FDM محدودیت هایی در ابعاد وجود دارد.
  • مدل هایی که به صورت سطوح و دیواره های بدون ضخامت و باز، قابل چاپ سه بعدی نیستند.
  • فایل های مدل شده توسط نرم افزارهای 3dMax و Maya ممکن است احتیاج به تصحیح داشته باشند. بهتر است از این نوع نرم افزارها خروجی گرفته نشود. در این نرم افزارها کمی مش بندی با ایراد همراه است.
  • در طراحی بهتر است ضخامت کم تر از یک میلی متر استفاده نشود چون امکان پرینت سخت می شود و شاید نتیجه پرینت شده از کیفیت مطلوب فاصله گرفته باشد.
  • مدلهایی که دارای زوايای کمتر از 45 درجه نسبت به صفحه کار می باشند، نيازمند ساپورت گذاری (پشتیبان) هستند، که اين ساپورتها مدت زمان پرینت سه بعدی را افزايش می دهد و همچنين ممکن است کيفيت سطوحی که ساپورت گذاری شده است خیلی خوب نباشد.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله زیر در مورد ساپورت ها را نیز مطالعه کنید.

 

نقش ساپورت در پرینت سه بعدی

 

اندازه صفحه ساخت در چاپگرهای سه بعدی نقش مهمی در پرينت سه بعدی دارد و اطلاع از اندازه صفحه ساخت می تواند در طراحی مدل تاثير گذار باشد.

در صورتی که مدل طراحی شده بزرگتر از صفحه ساخت پرينترهای سه بعدی باشد باید آن را برش داد و سپس قطعه ها جداگانه را به هم چسباند.

 

در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM،مدل طراحی شده به صورت لايه به لايه پرينت می گردد و در نهايت، مدل ايجاد می گردد. لذا هميشه خطوط پرينت بر روی سطوح کار ديده می شود. ب

دقت پرینت سه بعدی در تکنولوژی FDM می تواند بین 40 تا 300 میکرون متغییر باشد

 

مهم: توجه به این نکته ضروریست که برای انجام پرینت سه بعدی ،ابتدا نیاز به طراحی محصول و ساخت فایل سه بعدی از ایده یا قطعه مورد نظر می باشد. بنابراین محاسبه هزینه و استعلام قیمت انجام پرینت سه بعدی و همچنین مدت زمان ساخت قطعات مورد نظر ،فقط پس از پردازش فایل سه بعدی مربوطه توسط نرم افزار رابط پرینتر سه بعدی ،امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید