تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

همه چیز در مورد نگهداری فیلامنت

همه چیز در مورد نگهداری فیلامنت

فهرست مطالب

انواع فیلامنت ها به عنوان عنصر اصلی چاپ سه بعدی همواره نیازمند نگه داری صحیح هستند. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در نگه داری فیلامنت را بررسی کنیم، تا پایان همراه ما باشید.

 

افرادی که در زمینه خدمات پرینت سه بعدی فعالیت می کنند، همیشه با نحوه نگه داری فیلامنت مشکل دارند چون فیلامنت پس از باز شدن بسته خیلی زود خشک می شود و ممکن است گره خوردگی رشته ها نیز برای آن رخ بدهد که در بسیاری از موارد استفاده از آن را با مشکل رو به رو می کند.

چگونه از خشک شدن فیلامنت جلوگیری کنیم ؟

یکی از دلایل اصلی خشک شدن فیلامنت،  قرار گرفتن آن در معرض هوای اتاق است که باعث خشک شدن آن می شود.

این محصول دارای کمی رطوبت است که همواره موجب انعطاف پذیری آن می شود.

یکی از نکات مهم در خرید فیلامنت توجه به وکیوم بودن بسته بندی آن در حین خرید است. بسیاری از فیلامنت ها به صورت باز عرضه می شوند که فیلامنت های بی کیفیتی به شمار می روند و رشته های خشک آن ها ، عملا استفاده از آن را غیر ممکن می کند.

تولید کنندگان فیلامنت های مرغوب ، پس از تولید آن را وکیوم میکنند و در جعبه یا وکیوم نایلونی آن یک کیسه رطوبت گیر قرار میدهند تا از خشک شدن آن جلوگیری کنند.

در این شرایط ،  خشک شدن فیلامنت از زمانی آغاز میشود که کاربر آن را از بسته بندی خارج میکند. قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب و سرد و گرم شدن مکرر

هوای اطراف فیلامنت از مهم ترین عوامل خشک شدن آن است.

پیشنهاد میشود فیلامنت را پس از مصرف مقدار مورد نیاز در یک کیسه نایلونی مشکی رنگ قرار دهید و در صورت امکان یک کیسه کوچک رطوبت گیر در آن قرار دهید.

 

خشک شدن فیلامنت
خشک شدن فیلامنت

استفاده از ظروف نگه دارنده غذا که دارای درب قفلی است نیز انتخاب مناسبی برای نگه داشتن فیلامنت ها است.

 

نگهداری فیلامنت
نگهداری فیلامنت

 

حتما توجه کنید که فیلامنت را پس از مصرف از دستگاه جدا کنید و متصل به دستگاه آن را رها نکنید.

برای جدا کردن فیلامنت از دستگاه ، این کار را در زمان داغ بودن اکسترودر انجام دهید و اصلا تلاشی برای جدا کردن آن در زمان سردبودن اکسترودر نکنید.

عدم رعایت این نکته ، به دستگاه آسیب جدی وارد می کند و حتی ممکن است باعث انحراف محورهای آن شود ( در صورتی که تمایل دارید تا با تاریخچه فیلامنت آشنا شوید، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله فیلامنت چیست را در سایت پارسیان تری دی مطالعه نمایید ).

 

جلوگیری از گره خوردن فیلامنت

یکی دیگر از مشکلات کار با فیلامنت، گره خوردن آن است که در حین چاپ میتواند موجب گیر کردن فیلامنت شود و عملیات پرینت را متوقف کند.

بهترین راه حل برای مقابله با این مشکل، استفاده از یک گیره نگهدارنده در بر روی قرقره ی فیلامنت است. این گیره الزاما خریدنی نیست، بلکه میتوانید آن را به راحتی با پرینت سه بعدی خود چاپ کنید.

 

جلوگیری از گره خوردن فیلامنت
جلوگیری از گره خوردن فیلامنت

برای این کار کافیست فایل آماده سه بعدی آن را از اینجا دانلود کنید.

دانلود فایل

 

استفاده از گیره نگهدارنده فیلامنت

همچنین یکی دیگر از دلایل گره خوردن یا گیر کردن فیلامنت در حین چرخش ، استفاده از آن در محل نامناسب در حین پرینت است.

اگر پرینتر شما قرقره مخصوصی برای قرار گرفتن فیلامنت ندارد پیشنهاد میشود یک نگهدارنده ساده و کاربردی برای آن بسازید. چرخیدن متوازن و در یک جهت رول فیلامنت باعث گره نخوردن و سالم تر ماندن آن خواهد شد.

این مدل و مدل های مشابه به راحتی می توانید در سایت Thingiverse.com پیدا کنید و دانلود کنید.

 

گیره نگهدارنده فیلامنت
گیره نگهدارنده فیلامنت

 

حرف آخر

 

در انتها لازم است به این نکته اشاره کنیم که با توجه به بالارفتن قیمت فیلامنت های با کیفیت  بسیاری از شرکت ها به تولید فیلامنت های بی کیفیت و صرفا ارزان روی آورده اند . توصیه ما به شما نخریدن این فیلامنت ها است ! هیچ چیزی بی دلیل ارزان نیست !

 

نویسنده : هومن لادن

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید