تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

کتیا چیست + بررسی ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار

کتیا چیست + بررسی ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار

فهرست مطالب

فهرست مطالب

کتیا چیست + بررسی ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار

کتیا چیست؟ یک نرم‌افزار طراحی به وسیله کامپیوتر (CAD)، مهندسی تحلیل با کامپیوتر (CAE) و ساخت به کمک رایانه (CAM) است که شرکت
(Dassault System)  آنرا تولید کرده است.

 

نرم افزار کتیا CATIA یکی از نرم افزار های محبوب دنیا می باشد که در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، هوا فضا، لوازم خانگی، عمران، مکانیک دریایی و… کاربرد فراوان دارد.

 

یکی از پرقدرت ترین نرم افزار ها در زمینه CAD و CAM قطعا نرم افزار CATIA می باشد،

البته توجه داشته باشید در زمینه CAE catia می تواند با نرم افزار مکمل خود نرم افزار آباکوس ABAQUS کامل گردد.

 

به نحوی حل پیچیده ترین پروژه‌های آنالیزی جهان نیز در این نرم افزار انجام پذیر است.

تاریخچه نرم افزار کتیا چیست؟

نرم افزار catia توسط شرکت فرانسوی داسو سیستم (Dassault System) در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰، به منظور توسعه جت جنگنده میراژ ایجاد شد و سپس در هوافضا، خودرو سازی، کشتی سازی و سایر صنایع به کار گرفته شد. کتیا در ابتدا کاتی (CATI: Conception Assistée Tridimensionnelle Interactive) نامیده می شد و در سال ۱۹۸۱ به CATIA تغییر نام داد.

نرم‌افزار کتیا را می توان از طریق رابط های برنامه نویسی (API) سفارشی کرد. V4 با زبان های برنامه نویسی فرترن (FORTRAN) و C تحت رابط برنامه نویسی CAA سازگار است و V5 با زبان های برنامه نویسی Visual Basic و C++ تحت رابط برنامه نویسی CAA2 یا CAA V5 مطابقت دارد.

در ارتباط با پرسش مقاله یعنی کتیا چیست می توان گفت هدف سازندگان نرم افزار CATIA تحت پوشش قرار دادن هر فعالیت مهندسی به کمک کتیا می‌باشد، به نحوی که می‌توان نام این نرم افزار را در اغلب بزرگترین پروژه‌های صنعتی جهان دید.

در سال ۱۹۸۴:
شرکت بوئینگ، نرم‌افزار کتیا را به عنوان ابزار اصلی طراحی سه بعدی برگزید و به بزرگترین مشتری آن تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۰:
شرکت کشتی سازی جنرال دینامیک، نرم‌افزار کتیا را به عنوان ابزار اصلی طراحی سه بعدی خود برای طراحی زیردریایی ویرجینیا در نیروی دریایی ایالات متحده انتخاب کرد. همچنین شرکت‌های مطرحی همچون ایرباس، آئودی، فورد، زیمن“س و نیسان نیز از catia در سطح گسترده ای استفاده می کنند.

شرکت های استفاده کننده از کتیا

در ارتباطبا کتیا چیست می توان گفت در ایران از نرم افزار Catia بیشتر در زمینه های طراحی قطعات مختلف، نقشه کشی، مهندسی معکوس، طراحی قالب، ماشین کاری و… استفاده می شود. شاید جالب باشد بدانید دو شرکت مطرح خودرو سازی در ایران یعنی سایپا و ایران خودرو نیز از این نرم افزار استفاده می کنند.

محیط تحلیل المان محدود:

به کمک قابلیتهای این محیط می‌توانید قطعات و مدل‌های مونتاژی ساخته شده در این نرم‌افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییرشکل، توزیع تنش و … را در آن‌ها بدست آورد.

طراحی و تحلیل مکانیزمها:

به کمک این قابلیت از نرم‌افزار Catia می‌توانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آن را تحلیل کنید.

مهندسی معکوس

قابلیت فوق العاده یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار این است که به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی که از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر منتقل گردد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید به راحتی می‌توان در محیط Generative Shape Design یا Free Style از آن Surface تهیه کنی

خدمات پرینت سه بعدی
خدمات پرینت سه بعدی
خدمات پرینت سه بعدی

محیط‌های مدل‌سازی:

این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل‌های ورقکاری (Sheetmetal)، نقشه‌کشی صنعتی، تلرانس‌گذاری و … استفاده می‌شود.

مدل‌سازی سطوح:

این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدلسازی روی ابر نقاط و فایلهای حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است.

محیط ماشینکاری:

پس از ساخت مدل به کمک قابلیتهای محیط ماشینکاری می‌توان عملیات ماشینکاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشینکاری را به صورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید. از توانایی‌های دیگر آن در قسمت قطعات مکانیکی، با تولید G-code می‌توان به دستگاه‌های تراشکاری cnc متصل تا قطعه ساخته شود.

آموزش نرم افزار کتیا

برای آموزش نرم افزار کتیا آموزشگاه تخصصی این نرم افزار در ایران انجمن کتیای ایران است که از طریف لینک زیر می توانید به آدرس وب سایت این مجموعه دسترسی پیدا کنید.

 

انجمن کتیا ایران

 

مرکز سه بعدی پارسیان به عنوان یکی از مراکز با سابقه در حوزه پرینت سه بعدی در کرج ، تهران و سایر شهرها و همچنین نمونه سازی محصولات شناخته می شود. به همین جهت شما عزیزان می توانید برای پرینت و یا طراحی قطعه مورد نظرتان در همین صفحه و یا از طریق صحفه اصلی سایت با ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید