تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

همه چیز در مورد دقت پرینت سه بعدی

همه چیز در مورد دقت پرینت سه بعدی

فهرست مطالب

بسیار پیش آمده است که افرادی که خدمات پرینت سه بعدی ارائه می دهند، از دقت پرینت سه بعدی صحبت کرده باشند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم منظور از دقت پرینت سه بعدی چیست؟

 

یکی از مهم ترین شاخصه های مقایسه بین چاپگرهای سه بعدی ، دقت آن ها در انجام پرینت و به بیان دیگر رزولوشن آن ها است.

 

بسیاری از افرادی که چاپگر سه بعدی را برای پیشبرد اهداف خدمات پرینت سه بعدی خود خریداری می کنند ، ممکن است با ویژگیها و اصطلاحات این حوزه آشنایی  نداشته و هنگام مقایسه کمیتهایی مثل ابعاد چاپ و دقت چاپ محورهای سه گانه، دچار سردرگمی شوند.

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی رزولوشن پرینت سه بعدی در پرینتر سه بعدی بپردازیم.

 

مسلما دقت چاپ یک پرینتر سه بعدی نشان دهنده کیفیت پرینت آن است.

 

منظور از دقت چاپ ، میزان کیفیت چاپ سه بعدی در هر سه راستای x ، y و Z است.

 

دقت پرینت افقی پرینتر سه بعدی یا رزولوشن محور x y:

 

ظریف ترین حرکت هایی که پرینتر سه بعدی در حین انجام عملیات پرینت سه بعدی انجام می دهد در در دو راستای  X و  Y است و هر چه دقت پرینت در راستای این دو محور بالاتر باشد رزلوشن افقی بالاتر خواهد رفت.

 

رزولوشن عمودی پرینتر سه بعدی یا ضخامت لایه (layer thickness or layer height):

 

 

این کمیت به معنی حداقل ضخامت لایه ای که پرینتر سه بعدی در یک گام میسازد، است.

 

هر چه ضخامت لایه (layer thickness) کوچکتر باشد،‌ سطح پرینت ظریفتری خواهید داشت.

 

به عنوان مثال در صورتی که ضخامت لایه 200 میکرون باشد به این معنی است که در هر لایه پرینت ضخامتی به این اندازه به وجود خواهد آمد که به دلیل بالا رفتن  تعداد لایه ها و فشردگی بیشتر لایه ها دقت عمودی بالاتر خواهد رفت.

 

فراموش نکنید که سطح صیقلی تر پرینت به معنای زمان طولانی تر چاپ خواهد بود، چون پرینتر سه بعدی مجبور است لایه های ظریف بیشتری بسازد.

 

به طور معمول پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM (متریال فیلامنت) دارای layer thickness یا ضخامت لایه ۰٫۲ یا ۰٫۳ میلیمتر میباشند.

 

کیفیت پرینت سه بعدی رابطه مستقیمی به فرآیند چاپ دارد

 

امروزه در حوزه خدمات پرینت سه بعدی ، ریزتکنولوژی های زیادی عرضه شده است که امکان چاپ سه بعدی هر مدلی را فراهم می کند . از قطعات بزرگ صنعتی تا ظریف ترین قطعات مانند زیورآلات قابل پرینت شدن است.

 

تکنولوژی FDM به عنوان یکی از قدیمی ترین و رایج ترین تکنولوژی های در این حوزه با قرار دادن لایه ها مدل را چاپ می کند. قیمت نسبتا ارزان خدمات چاپ 3 بعدی در آن و کیفیت مطلوب در قطعات نسبتا بزرگ این تکنولوژی را در زمره مرسوم ترین متدهای پرینت قرار داده است.

 

اما در صورتی که قصد پرینت قطعات ریزتر که دقت و ظرافت آن ها بسیار مهم است داشته باشیم باید از روش های دیگر پرینت تکنولوژی های SLA یا SLS استفاده شود.

 

تصویر زیر مقایسه نتیجه پرینت یک قطعه با دو تکنولوژی SLA و FDM است. تصویر سمت چپ که نتیجه پرینت سه بعدی FDM را نشان می دهد فاصله بین لایه ها کاملا مشهود است که نشان از پایین تر بودن دقت آن در مقایسه با SLA می دهد.

 

کیفیت پرینت سه بعدی
کیفیت پرینت سه بعدی

 

 

هر چند مقایسه پرینت با فیلامنت و رزین آنچنان معقولانه نیست ، اما در قطعات ظریف تر پیشنهاد به تغییر تکنولوژی و استفاده از متدهای High Tech است.

 

دقت چاپ سه بعدی در پرینترهای سه بعدی FDM

 

دقت چاپ در این پلتفرم چاپ، بستگی به سایز نازل و ظرافت حرکتی اکسترودر در محورهای x و y دارد. البته زیبایی و صافی مدلهای سه بعدی چاپ شده با فناوری FDM به عوامل دیگری هم مربوط می شود.

 

به دلیل ذوب متریال پلاستیک (فیلامنت) و لایه گذاری میکرونی، اتصال رشته ها در این فناوری کمتر از sla بوده و فشار لایه بالایی روی لایه پایینی احتمال بروز خطا را افزایش می دهد.

 

: قطر متریال فیلامنت (۱٫۷۵ یا ۳ میلیمتر) تاثیری روی رزولوشنهای محور x و y ندارد و مهم قطر نازل میباشد.

 

رزولوشن در پرینترهای سه بعدی SLA

 

تکنولوژی SLA در مقایسه با پرینتر سه بعدی FDM ، دقت چاپ بالاتری را ارائه میکند ولی محدودیت های خاص خود را دارد.

 

ابعاد چاپ سه بعدی قطعات کوچک است و کاربرد اصلی در جواهرسازی یا قطعات صنعتی کوچک نیازمند دقت بسیار بالاست.

 

در این پلتفرم ساخت از‌ متریال رزین (مایع فتوپلیمر حساس به نور) استفاده میشود، نور روی محلول رزین تابیده و سخت شده و به سرعت، مدل نهایی شکل میگیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید