فهرست مطالب

FDM

فهرست مطالب

معرفی :

طرز کار :

متریال :

مزایا :

اطلاعات :

معایب :

معرفی پرینتر سه بعدی FDM در پارسیان 3D

معرفی :

پرینتر سه بعدی FDM و کاربردهای آن در دنیای صنعت بسیار زیاد است و کمتر مرکز صنعتی تولیدی را می توان پیدا کرد که از پرینت سه بعدی FDM و کاربردهای آن بی اطلاع باشد.

پرینترهای سه بعدی FDM متداول‌ترین نوع پرینتر سه بعدی در ایران و جهان هستند.

این پرینترها به دلیل قیمت نسبتاً پایین‌تر و هزینه‌ی مواد اولیه کمتر، دارای کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف هستند.

پرینتر سه بعدی اف دی ام به مراتب ساختمان ساده تری نسبت به پرینترهای سه بعدی در تکنولوژی های دیگر دارد.

در ادامه به مزایا، معایب و متریال مصرفی پرینتر سه بعدی اف دی ام و کاربردهای آن می‌پردازیم و توضیخاتی در مورد خدمات آن ارائه میکنیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما با ادامه این مقاله از سایت پارسیان تری دی همراه ما باشید.

خدمات پرینت سه بعدی

طرز کار پرینتر سه بعدی fdm:

۱.در مرحله اول یک قرقره از فیلامنت ماده ترموپلاستیک در دستگاه پرینتر 3 بعدی FDM قرار می گیرد. سپس نازل تا حد تعیین شده گرم شده و فیلامنت به نازل وارد شده و به دمای نزدیک به ذوب می رسد.

۲.نازل پرینتر مجهز به یک سیستم ۳ محوره و یا ۲ محوره است، این نازل بر روی سطح سینی ساخت حرکت کرده و پلاستیک فشرده را در نقاط مناسب تزریق کند. نوع دیگری از پرینترهای سه بعدی اف دی ام دارای نازل ۲ محوره هستند و در مقابل سینی ساخت پس از ساخت هر لایه در راستای Z می تواند حرکت کند.

۳.هر لایه که ساخته می شود ، با پایین آمدن دما جامد می شود و لایه ی بعدی روی آن گذاشته می شود. برای ساخت یک سطح نیاز به عبور چند باره نازل از آن است.(مانند رنگ کردن یک مربع با ماژیک) این پروسه تا ساخته شدن قطعه تکرار می شود.

نتیجه این پروسه ی تولید لایه به لایه، ایجاد سطحی پلکانی در مدل است.

متریال مصرفی در پرینتر FDM :

از جنس پلیمر میباشد و در صنعت پلیمرهای مختلفی وجود دارد که هر کدام خواص خاصی را دارا میباشند.

مواد اولیه پرینتر سه بعدی FDM که در بازار جهانی وجود دارد بسیار گوناگون هستند که معمولا از لحاظ نقطه ذوب بعد پرینت، استحکام جسم پرینت شده، رنگ (شبرنگ و …) جسم سه بعدی و حلال جسم پرینت سه بعدی شده از یکدیگر متمایز میشوند.

عمده مواد اولیه فیلامنت که هم اکنون در بازار جهانی به وفور یافت میشوند عبارتند از
PLA, ABS,TPC,PET,PP,PVA,HIPS و…..
که از تمامی این مدلها فیلامنت PLA و بعد از آن ABS بیشترین مصرف را چه در سطح جهانی و در سطح ایران دارا هستند.

آشنایی با فیلامنت

اجزای یک دستگاه پرینتر سه بعدی FDM :

خدمات پرینت سه بعدی
اطلاعات مفید :

پرینترهای سه بعدی  FFF / FDM 3D اشکال مختلفی دارند و از نظر تنیظمات مکانیکی وسیستمهای مختصات باهم فرق دارند. بعضی از تولیدکنندگان بخاطر هزینه های جابجائی پلت فرم ساده را انتخاب میکنند، درحالی که دیگران تلاش میکنند با استفاده از موتورهای ثابت و بکار بردن نسخه مختلط سرعت حرکت سر اکسترودر را افزایش دهند 

 

Cartesian-XY

اولین پرینتر سه بعدی  RepRap 3D، داروین، براساس Cartesian-XY-Head تنظیم شده است.  اکسترودر پرینتر سه بعدی  بر روی محور X و Y و کف روی محور z حرکت میکند .حرکت محور z در پرینتر سه بعدی  بسیار دقیق است و به شتاب کمی نیاز دارد اما برای حفظ دقت کف پرینتر سه بعدی  باید بسیار سبک باشد، که اضافه کردن یک سیستم کاملا خودکار به آن مشکل است

 Cartesian XZ

سر-XZ- کارتسین اولین بار توسط مندل ارائه شد که نسخه ی دوم از نسخه‌ی اصلی RepRap- داروین بود. این دستگاه با سر-XY-کارتسین فرق دارد زیرا کف پرینتر سه بعدی  روی محور Y و سر اکسترودر روی محور X و محور Z حرکت میکند.
بزرگترین مزیت این دستگاه این است که کف میتواند وزن زیادی را تحمل کند، و شما میتوانید یک سیستم خودکار سطح بندی کف (سنگین) را به آن اضافه کنید.

 

دلتا

پرینتر سه بعدی  دلتا نیز در داخل هواپیما کاربرد دارند، اما تنظیم چهارچوب آنها کاملا متفاوت است. به آنها دلتا گفته میشود زیرا اکسترودر توسط سه بازوی مثلثی به حالت تعلیق درآمدهاست. علاوه بر این آنها یک میز پرینت دایره‌ای دارند. مزیت پرینتر سه بعدی دلتا این است که بخشهای متحرک سبک هستند و بنابراین ایستایی در آنها محدود است. این امر باعث میشود پرینتر سه بعدی با سرعت و دقت بیشتری کار کند.

CoreXY

یک دستگاه کارتسین است که به سرعت محبوبیت پیدا کرد . حرکت در گانتری XY بر اثر ترکیبی موتورهای X و Y بستگی دارد، که در این سایت به خوبی شرح داده شده است http://www.corexy.com/theory.html.
CoreXY یک سیستم موازنه ی موازی است، یعنی موتورهای روی سیستم CoreXY، ثابت هستند . سیستمهای موازنه موازی نسبت به دستگاههای سریال استکاپ مثل سر-XZ-کارتسین شتاب بیشتری دارند. ویدئوی زیر نشان میدهد که راه اندازی CoreXY سریع انجام میگیرد.

قطبی polar

پرینتر سه بعدی قطبی دارای یک میز پرینت دوار و یک سر اکسترودر هستند که می توانند به سمت چپ، راست و پایین حرکت کنند.
یک پرینتر سه بعدی قطبی انرژی کارآمد است زیرا فقط نیاز به دو موتور پله ای دارد برعکس، به عنوان مثال یک ترتیب دکارتی که نیاز به حداقل یک موتور پله ای برای هر محور دارد، بنابراین معمولا حداقل چهار محور نیاز دارد. در واقع بهتر است در عمل ببینید.

اسکارا

بازوی ربات مونتاژ سازگار انتخابی یا بازوی مفصل سازگار انتخابی، یعنی بازوی ربات در امتداد صفحه‌ی X-Y حرکت میکند و از یک محرک اضافی دیگر برای حرکت در امتداد محور Z استفاده میکند. حقیقت خوب این است که نیازی به کمربندهای زمانبندی یا بلبرینگ ندارد.

 

مزایای پرینتر اف دی ام:

1- پرینترهای FDM تمایل دارند بسیار مقرون به صرفه باشند ، نسبتاً آسان کار کنند و مواد آنها به طور گسترده در دسترس باشد ( این به معنی کاهش هزینه چاپ سه بعدی است ).

2- دوام: اشیاء چاپ شده FDM می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند ،

3-  یادگیری چاپ سه بعدی: FDM مکانی عالی برای شروع کار هنگام آموزش دانش آموزان ،

4- پرینتر سه بعدی اف دی ام به دلیل نداشتن محدودیت در شکل ظاهری جسم برای تولید کاربرد های متنوع و جالبی را دارد و در زمینه های متفاوتی از جمله: صنعتی ، پزشکی ، معماری ، مجسمه سازی ، قالبسازی ، روباتیک ، شیرینی پزی و …

خدمات پرینت سه بعدی

معایب پرینتر FDM:

1- فناوری پرینت سه بعدی به روش FDM دقت کمتری را در مقایسه با سایر فناوری‌های چاپ سه بعدی دارد (مثل قالب تزریق و …)، بنابراین برای قطعات با جزئیات پیچیده مناسب نیست.

2- قطعات سه بعدی پرینت شده توسط فناوری FDM احتمالاً خطوط لایه قابل مشاهده‌ای دارند، بنابراین پردازش و پرداخت برای رسیدن به یک سطح صاف لازم است.

3- مثلا میزان کشش بافت لایه ها در روش Fused deposition modeling نسبت به SLA کمتر است
 4- میزان ازدیاد وزن لایه های بالایی نسبت به سطوح پایینتر که خطاهایی مثل ترک خوردگی، نامتوازن شدن لایه ها، جداشدن لایه ها، لایه اول خراب و غیره را ایجاد میکند

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید