تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

همه چیز در مورد فواید و معایب محصولات پرینترهای سه بعدی

همه چیز در مورد فواید و معایب محصولات پرینترهای سه بعدی

فهرست مطالب

محصولات پرینترهای سه بعدی چه فواید و معایبی دارند ؟

 

تکنولوژی پرینت سه بعدی در مقایسه با دیگر تکنولوژی های ساخت صنعتی، از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد.

 

دقت بالا در تولید ، سرعت بیشتر نسبت به بسیاری از روش‌های سنتی و همچنین ارزان بودن این روش همگی باعث شده اند که بسیاری از صنایع به این تکنولوژی مدرن تولیدی روی بیاورند.

 

در این مقاله از سایت پارسیان قصد داریم به صورت کامل تکنولوژی پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار دهیم و به این موضوع بپردازیم که فواید و معایب محصولات پرینترهای سه بعدی کدام ها هستند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

فهرست مطالب

محصولات پرینترهای سه بعدی و فواید استفاده از چاپگر سه بعدی

 

اولین مزیتی که در تولید قطعه با پرینت سه بعدی وجود دارد، توانایی ساخت هندسه های پیچیده است.

 

منظور از پیچیدگی قطعات ، ساختار نامتعارف برای تولید آن ها با روش های سنتی است اما پرینت سه بعدی به دلیل روش متفاوتی که در این زمینه ارائه می کند، امکان ساخت هر نمونه ای را آسان می سازد.

 

در روشهای تولیدی سنتی به دلیل محدودیت های این روش های تولید ، امکان ساخت بسیاری از قطعات با هندسه های پیچیده وجود نداشت و طراحی قربانی محدودیت های تولید می شد.

 

این ویژگی مثبت در پرینت سه بعدی باعث می شود که مدل های سه بعدی بدون محدودیت خلق شوند و این خود موجب شکوفایی در طراحی و تولید شده است.

 

بسیاری از زمان ها ممکن است هندسه قطعه به گونه ای باشد که پرینتر سه بعدی نیز برای چاپ آن با چالش همراه باشد با این حال این مساله راه حل دارد و در حین ساخت قطعه می توان از روش های ساپورت گذاری استفاده نمود.

 

محصولات پرینترهای سه بعدی و فواید استفاده از چاپگر سه بعدی
محصولات پرینترهای سه بعدی و فواید استفاده از چاپگر سه بعدی

 

منظور از ساپورت در محصولات پرینترهای سه بعدی، تکیه گاه موقتی است که در نواحی خالی زیر قطعه قرار می‌گیرد تا از ریزش آن جلوگیری کند. این اتصالات موقتی هستند و بعد از اتمام پرینت از قطعه جدا می شوند.

 

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد روش های ساپورت گذاری به دست بیاورید، پیشنهاد می کنیم مقاله پایین را مطالعه نمایید.

 

 ساپورت در پرینتر سه بعدی چیست؟

 

پرینتر سه بعدی به طراحان و تولیدکنندگان این اجازه را می دهد که طرح های پیچیده خود را تولید کنند. طرح های پیچیده ای که شاید قبل از ابداع روش تولید با پرینتر سه بعدی ، ساخت آنها با روش های سنتی غیر ممکن بود یا با سختی زیادی همراه بود.

 

از طرف دیگر چاپ سه بعدی به دلیل هزینه پایین تری که نسبت به روش های سنتی تولیدی دارد، می تواند نمونه قبل از تولید نهایی را با هزینه کم تری برای تولید کننده بسازد.

 

تولید با تعداد محدود

 

مزیت دیگر پرینترهای سه بعدی، قابلیت سفارشی‌ سازی قطعات در آنهاست به‌ طوری‌ که در هر نوبت چاپ سه بعدی می‌توان یک قطعه را با ویژگی‌های کاملاً متفاوت نسبت به قطعه قبلی ساخت.

 

نکته مثبت دیگر در پرینتر سه بعدی امکان تولید قطعه به تعداد محدود است.

 

فرض کنید شما تولید کننده ای هستنید که می خواهید یک محصول کاملا سفارشی را تولید کنید. تعداد تولید مد نظر محدود و فقط برای مصارف خاص است. آیا برای اینچنین پروژه ای نیاز به ساخت قالب و صرف هزینه چند میلیاردی است؟

 

مزیت پرینترهای سه بعدی
مزیت پرینترهای سه بعدی

 

با وجود پرینتر سه بعدی پاسخ این سوال منفی است!

 

چاپگرهای 3 بعدی این امکان را برای شما فراهم می کنند تا با تعداد محدود یک قطعه را تولید کنید که کاملاً توجیه اقتصادی در تولید آن دارد.

 

از طرف دیگر در بسیاری از زمان ها لازم است یک قطعه در سایزها و شکل های گوناگون تولید شود که پرینتر سه بعدی این امکان را فراهم می کند که به صورت تکی قطعات را چاپ کند.

 

تولید قطعات با پرینتر سه بعدی
تولید قطعات با پرینتر سه بعدی

 

فرض کنید دستگاهی دارید که یکی از قطعات کم یاب آن خراب شده است کافی است یک نمونه نرم افزاری از آن قطعه طراحی سه بعدی شود و با دستگاه پرینتر سه بعدی چاپ شود.

 

تولید قطعه با چاپگر سه بعدی
تولید قطعه با چاپگر سه بعدی

 

این روش می تواند یک دستگاه بلااستفاده را بار دیگر به کار بیاندازد.

 

کاهش هزینه های جانبی تولید

 

مزیت دیگر تولید با چاپ سه بعدی در این است که برای ساخت قطعه به این روش تنها به یک دستگاه پرینتر سه بعدی نیاز است.

 

همانطور که در بخش قبل مقاله محصولات پرینترهای سه بعدی گفته شد، استفاده از روش های سنتی برای تولید قطعات می تواند بسیار پر هزینه و دردسرساز باشد.

 

به عنوان مثال برای تولید قطعات با فرآیندهای ریخته گری فلز یا قالب تزریق پلاستیک هر قطعه از یک محصول نیاز به یک قالب مجزا دارد و همین موضوع باعث شده است که هزینه اولیه تولید آن بسیار زیاد باشد.

 

از طرف دیگر به دلیل گران بودن قالب ، تولید کننده مجبور است از آن قطعه به تعداد زیادی تولید کند تا بتواند حاشیه سود مناسبی به دست آورد.

 

ولی در پرینت سه بعدی می‌توان با تعداد محدود قطعات را تولید کرد که این ویژگی مثبت هم هزینه اولیه تولید کننده را کاهش می دهد و هم سودآوری خوبی خواهد داشت.

 

ساخت نمونه های اولیه قطعه با هزینه کم و سرعت بالا

 

ویژگی دیگر پرینترهای سه بعدی کاربرد بالای آن ها در مراکز تولیدی کوچک ، آموزشگاهها و استارتاپ ها است و وسیله ای مناسب برای کارآفرینان به شمار می رود.

 

با تولید قطعات به روش چاپ سه بعدی می توان از یک محصول اولیه که هنوز مرحله پیش از تولید نهایی خود را می گذراند ، با یک قیمت بسیار پایین تولید اولیه انجام داد.

 

نمونه ارزان تولید شده از لحاظ توجیه اقتصادی تولید انبوه ، کیفیت کار ، زیبایی ظاهری و پیدا کردن بازار فروش و ویژگی های دیگر مورد بررسی قرار داده می شود.

 

برای این که یک قطعه به مرحله تولید نهایی برسد لازم است از آن قطعه قالب تهیه شود. بسیاری از جزئیات مدل طراحی شده شاید در نرم افزار سه بعدی مشخص و نمایان نباشد.

 

لازم باشد یک نمونه فیزیکی ابتدا از آن تهیه شود تا اگر عیب و نقصی در کار وجود دارد پیش از مرحله تولید نهایی برطرف شود.

 

پرینتر سه بعدی می تواند با ارزان ترین و ساده ترین شکل ممکن نمونه‌ای از محصول را بسازد و تولید کننده ، کیفیت قطعه ای که قصد عرضه کردن آن به بازار دارد را بسنجد.

 

در صورتی که ایرادی در کار وجود دارد آن را برطرف کند و در صورتی که شرایط برای تولید نهایی فراهم باشد با خیال راحت تری پای به مرحله تولید انبوه بگذارد.

 

به دلیل این که در انجام پرینت سه بعدی از ابزارهای متفاوتی برای ساخت محصولات استفاده نمی‌شود و تنها ابزار اصلی همان دستگاه پرینتر سه بعدی است، هزینه‌ی تمام شده برای تولیدکنندگان بسیار کاهش می‌یابد.

 

تصور کنید که یک طراح و یا کارآفرین قصد دارد محصولی را به طور محدود به بازار عرضه کند تا واکنش بازار را به آن محصول بسنجد.

 

هرچه هزینه‌ی تمام شده برای تولید یک محصول در تعداد محدود کمتر باشد، تغییرات در شکل کار کم ریسک تر خواهد بود.

 

به هدر رفتن کم تر ماده پسماند

 

تکنولوژی های تولیدی سنتی اغلب از نوع کاهشی هستند. روش‌هایی مانند فرز کاری ، تراشکاری و بکارگیری دستگاه و ماشین آلات سی ان سی به این شکل کار می کنند که یک بلوک خام تحت براده برداری یا برش قرار می‌گیرد تا به فرم مورد نظر برسد.

 

در این روش اتلاف زیادی در مواد اولیه به وجود می‌آید به عنوان نمونه بسیاری از قطعات خودرویی برای اینکه به ماشینکاری کامل برساند حجم زیادی از بلوک خام فلزی در طی فرایند ماشینکاری به هدر می رود.

 

تکنولوژی های تولید و محصولات پرینترهای سه بعدی
تکنولوژی های تولید و محصولات پرینترهای سه بعدی

 

ولی پرینتر سه بعدی یک روش تولید افزایشی است که در این فرآیند با قرار گرفتن لایه به لایه مواد خام پلاستیکی قطعه نهایی تولید می شود طبق ماهیت تولید به روش پرینت سه بعدی تنها همان میزان مواد اولیه برای ساخت قطعات مورد نیاز است در فرآیند تولید بکار می رود.

 

در اغلب تکنولوژی های پرینت سه بعدی پسماندی باقی نمی ماند البته مدل هایی که دارای ساپورت هستند تا حدودی ماده زاید تولید خواهد شد.

 

ساپورت ها بعد از تمام شدن پرینت از قطعه جدا میشوند و دیگر کاربردی ندارند بنابراین می توان گفت این تنها پسماندی است که در پرینت سه بعدی به وجود می آید.

 

حتی در فرایند ساخت قطعات با تکنولوژی پرینت SLS هم پسماند به وجود می آید اما پس از اتمام پرینت، مواد باقیمانده مجددا قابل استفاده خواهند بود.

 

تا به اینجای مقاله که موضوع آن محصولات پرینترهای سه بعدی می باشد، به مهم ترین مزیت های استفاده از پرینتر سه بعدی اشاره کردیم اما استفاده از پرینتر سه بعدی و به کارگیری تکنولوژی ساخت افزایشی نیز دارای معایبی می باشد که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

محصولات پرینترهای سه بعدی و معایب استفاده از دستگاه سه بعدی

 

هزینه‌ی تمام‌شده‌ی بالا برای تولید انبوه

 

در بسیاری از روش های تولید قطعات ، هزینه ساخت قطعه زمانی توجیه پذیر است که تعداد  تولید شده ازحد معینی بیشتر شود.

 

به عنوان مثال چنانچه از روش تولید تزریق پلاستیک استفاده می شود، اگر تعداد قطعات ساخته شده کم باشد به دلیل هزینه بالای ساخت قالب توجیه اقتصادی نخواهد داشت و فقط زمانی تولید قطعه شامل سود آوری می شود که از حد معینی بیشتر تولید شود.

 

برای تولید انبوه قطعات استفاده از روش پرینتر سه بعدی چندان منطقی و توجیه پذیر نیست زیرا برای تولید تکی قطعات هزینه چاپ زیاد خواهد بود همچنین سرعت تولید در مقایسه با روش هایی مانند تزریق پلاستیک کندتر است.

 

البته چنانچه یک قطعه تنها به تعداد محدودی تولید شود استفاده از روش تولید افزایشی ( یا همان محصولات پرینترهای سه بعدی ) می تواند منطقی باشد در غیر اینصورت چندان روش مناسبی به شمار نمی رود.

 

تنوع پایین در رنگ و جنس به کار گرفته شده

 

ضعف دیگری که به روش پرینت سه بعدی وارد است تنوع پایین آن در رنگ و متریال به کار رفته می باشد.

 

هرچند با پیشرفت تکنولوژی پرینت سه بعدی هر روزه شاهد استفاده از مواد مختلفی در این روش تولیدی هستیم اما هنوز نمی توان از این روش برای تولید قطعات با متریال های مختلف و خاص استفاده کرد.

 

به طور مثال قطعه ای را در نظر بگیرید که قرار باشد برای تولید آن از نوع خاصی از کامپوزیت استفاده شود.

در این شرایط ، پرینت سه بعدی به دلیل محدودیت‌های زیادی که در انتخاب متریال دارد نمی تواند نیاز تولید کننده را به طور کامل برطرف کند.

 

همان طور که به آن اشاره شد به دلیل سرعت چشمگیر پیشرفت تکنولوژی پرینت سه بعدی بعید نیست در آینده نزدیک شاهد ورود تمامی متریال های تولیدی به این تکنولوژی باشیم.

 

کیفیت سطح نسبتا پایین در مقایسه با تزریق پلاستیک

 

کیفیت خروجی سطح یک قطعه پرینت سه بعدی شده را نباید با یک قطعه تولید شده به روش تزریق پلاستیک مقایسه کرد.

 

روش تولید محصولات پرینترهای سه بعدی به این حالت است که چاپ به صورت لایه لایه انجام می شود و به همین دلیل لایه های روی هم قرار گرفته و بر روی سطح مشاهده می شوند.

 

هر چند می توان با عملیات پولیش کاری این لایه ها را تا حد زیادی کم کرد اما باز هم کیفیت نهایی کار با یک قطعه از قالب تولید شه قابل مقایسه نخواهد بود.

 

مقاومت و دوام کم

 

تابه امروز پرینترهای سه بعدی نتوانستند که در مواردی مانند مقاومت و استحکام همانند روش های تولیدی سنتی باشند.

 

هر چند با پیشرفت تکنولوژی پرینت سه بعدی و استفاده از متریال های مقاومی مانند فیلامنت abs تا حد زیادی به قطعه خروجی استحکام بخشیده است اما باز هم نمی توان آن را با یک قطعه قالب شده مقایسه کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید