تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

پرینتر سه بعدی Polyjet چیست؟

پرینتر سه بعدی Polyjet چیست؟

فهرست مطالب

فهرست مطالب

Poly Jet Material Jetting

معرفی پرینتر سه بعدی Polyjet در پارسیان 3D

معرفی :

یکی دیگر از روش های تولید افزایشی در پرینترهای سه بعدی ، استفاده از تکنولوژی به کار رفته در پرینتر سه بعدی Polyjet است .

پرینتر سه بعدی Polyjet چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش به طور کامل پاسخ دهیم.

خدمات پرینت سه بعدی
پرینتر سه بعدی polyjet

طرز کار پرینتر سه بعدی Polyjet :

روش پرینت گرفتن پرینتر سه بعدی Polyjet چیست؟

 

عملکرد پرینتر سه بعدی Polyjet دقیقا مشابه عملکرد پرینترهای جوهر افشان است  با این تفاوت که به جای پاشیدن قطره های جوهر بر روی کاغذ، محلول رزین های پلیمری رنگی به کمک نازل های بسیار دقیق بر روی میز کار تولید سه بعدی دستگاه پاشیده می شود و با سرعت با نور UV به حالت جامد در می آید و لایه هایی به ارتفاع 16 میکرون با دقت بالا حاصل می شود.

 

  1. در ابتدا، دمای رزین مایع تا ۳۰-۶۰ درجه بالا برده می شود تا به چسبندگی موردنظر برسد.
  2. در مرحله بعدی، هدِ پرینتر روی پلتفرم ساخت حرکت کرده و صدها قطره کوچک متریال فتوپلیمر در مکان های مشخص توزیع می شوند.
  3. یک منبع نور فرابنفش (UV) که به هد پرینت متصل است به مواد توزیع شده تابیده شده و لایه اول را می سازد.
  4. پس از اتمام ساخت لایه، پلتفرم ساخت به اندازه یک لایه به پایین حرکت کرده و پروسه تا زمان ساخت کامل قطعه تکرار می شود.

متریال مصرفی پرینتر Polyjet :

مواد اولیه ای که در پرینتر سه بعدی پلی جت به عنوان پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرند از نوعی رزین پلیمری مایع می باشند که پس از اتمام تولید سه بعدی ، به طور کامل در آب جوش حل می شوند.

مواد اولیه پرکاربرد در متریال جتینگ و پلی جت:

پرینتر سه بعدی پلی جت و دیگر پرینترهای متریال جتینگ از رزین های ترموست فتوپلیمر برای ساخت قطعات استفاده می کند. این رزین ها از نظر خواص و محدودیت ها مشابه رزین های پرینتر سه بعدی SLA هستند.(شکننده هستند، دمای خمش گرمایی پایینی داشته و مستعد استهلاک هستند.) این رزین ها نسبت به رزین های SLA و DLP چسبندگی کمتری داشته، ظاهری شبیه به جوهر دارند و بسیار گران تر از رزین های SLA هستند.(هر کیلوگرم بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰دلار)

پرینت سه بعدی مولتی-متریال یکی از نقاط قوت تکنولوژی متریال جتینگ است، این قابلیت امکان نمونه سازی قطعه هایی با تاکید بر حواس بینایی و لمسی دقیق را فراهم می کند. متریال های ویژه بهینه سازی شده برای صنعت های مختلف هم برای این پرینتر موجود هستند. این مواد اولیه مهندسی در انواع صنعت ها از جمله پزشکی، تزریق پلاستیک و برای شکل دهی با استفاده از حرارت استفاده می شوند.

خدمات پرینت سه بعدی

اجزای یک دستگاه پرینتر سه بعدی Poly Jet Material Jetting:

خدمات پرینت سه بعدی

اطلاعات مفید پرینتر 3 بعدی Polyjet :

  • پرینت سه بعدی Polyjet از کجاست؟

    فناوری تولید 3 بعدی PolyJet  توسط Objet Geometries Ltd ثبت اختراع شده و در سال 2011 توسط یکی از دو غول دنیای تولید افزایشی، شرکت Stratasys خریداری شده و مدل های مختلفی پرینتر سه بعدی از این فناوری بسیار مدرن تولید شده است.

    مدل  Objet24 کوچکترین و ارزانترین مدل تولید شده و Stratasys J750 مدرنترین و جدید ترین مدل تولید شده می باشد.

  • پرینتر سه بعدی PolyJet بهترین تکنولوژی تولید 3 بعدی برای تولید قطعات رنگی است. این رنگ فقط بر روی سطح قطعات وجود ندارد بلکه در تمامی لایه ها در هنگام ساخت قطعه وجود دارد. همزمان می توان از چند رنگ ” مات و شفاف ” و چند متریال ” سخت و انعطاف پذیر ” استفاده کرد و محصولی بی نظیر را تولید نمود.

  • پرینتر PolyJet برای ساخت قالب از روی الگوها و مدلهای اصلی انتخاب مناسبی است.

    فرمت فایل 3 بعدی در فناوری  PolyJet چیست؟

    فرآیند پرینت 3 بعدی به طور معمول با یک مدل 3 بعدی آغاز می شود که سپس به عنوان یک فایل STL خروجی می دهد.

    انواع دیگر فایلهای کاربردی از طریق سی تی اسکن و MRI امکان پذیر است. همچنین انواع اسکنر های 3 بعدی وجود دارد که می توانند داده ها و فایل های خروجی STL  را ذخیره کنند.

    فایل 3 بعدی STL به نرم افزاری پرینتر3 بعدی ارسال می شود و در این نقطه از کار انواع گزینه های حرفه ای برای شروع وجود دارد.

مزایا :

تولید نمونه های اصلی با دقت بی نظیر شکل قطعه، حس اعتماد و اطمینان نمونه ای از کارایی این پرینتر 3 بعدی می باشد. همچنین به خاطر دقت بالایی که در پرینت ارائه می دهد، 

  • پرینت سه بعدی پلی جت می تواند قطعاتی با سطوح نرم و قابل قیاس با تزریق پلاستیک تولید کند. این پرینتر سه بعدی از دقت بسیار بالایی برخوردار است.
  • قطعاتی که با پرینتر های سه بعدی متریال جتینگ ساخته می شوند، خواص مکانیکی و حرارتی همگنی دارند.
  • قابلیت ساخت قطعات با چند متریال (مولتی-متریال) پرینتر سه بعدی متریال جت امکان ساخت نمونه های دقیق ظاهری و قابل لمس را فراهم می کند.
خدمات پرینت سه بعدی

معایب :

  • قطعاتی که با تکنولوژی پرینت سه بعدی متریال جتینگ ساخته می شوند معمولا مناسب نمونه های کاربردی نیستند ، این قطعات خواص مکانیکی ضعیفی داشته و معمولا شکننده هستند.
  • مواد اولیه پرینتر سه بعدی پلی جت و دیگر سیستم های متریال جتینگ حساس به نور بوده و خواص مکانیکی آنها در طول زمان تحلیل می رود.
  • هزینه بالای پرینت سه بعدی پلی جت و دیگر سیستم های پرینت سه بعدی متریال جتینگ باعث می شود که این تکنولوژی برای بسیاری از کاربردها اقتصادی نباشد.
  •  
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید