تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

نکات طراحی مناسب برای پرینت سه بعدی

نکات طراحی مناسب برای پرینت سه بعدی

فهرست مطالب

نکات طراحی مناسب برای پرینت سه بعدی

 

نحوه طراحی مدل سه بعدی جهت پرینت سه بعدی، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت قطعات خروجی دارد.

 

با رعایت نمودن تعدادی از نکات در طراحی سه بعدی می توان میزان هزینه ها را کاهش داد و کیفیت کار را به طرز چشمگیری افزایش داد. 

 

همچنین بسیاری از مشکلاتی که کاربران برای پرینت سه بعدی با آن رو به رو هستند با یک طراحی مناسب و ایجاد فایل های سه بعدی صحیح حل می شود. 

فهرست مطالب

نکات مهم در نحوه طراحی مدل سه بعدی جهت پرینت

  • ضخامت دیواره ها

  •  

در هنگام طراحی  مدل سه بعدی جهت پرینت سه بعدی، به این نکته دقت شود که دیواره مدل حتما دارای ضخامت حداقل 0.4 میلیمتر باشد.

 

مدل هایی که دیواره آن ها ضخامت ندارد و به بیان دیگر به صورت سطح بدون ضخامت طراحی شده اند قابل پرینت نیستند.

 

به این موضوع دقت کنید که ضحامت 0.4 میلی متر هم ضخامت مناسبی برای پرینت نیست زیرا نازل های پرینتر سه بعدی دارای قطر حداقل 0.2 هستند ولی قطر نازل 0.4 بیشتر استفاده می شود.

 

حال اگر ضخامت دیواره های مدل 0.4 باشد نازل فقط با یک دور حرکت باید این دیواره را تشکیل دهد که ممکن است باعث ایجاد پارگی در سطح دیواره شود.

 

برای ایجاد یک مدل سه بعدی ایمن برای چاپ کردن آن به صورت سه بعدی دیواره حتما باید ضخامتی بین 1.2 تا 1.5 داشته باشد تا هم دچار گسیختگی نشود و هم امکان چاپ آن وجود داشته باشد.

  • بسته بودن سطوح

  •  

اطمینان حاصل کنید که قطعه کار شما از تمامی جهات بسته می باشد و سطح بازی در مدل وجود ندارد، مدل هایی که سطوح باز دارند، قابل پرینت نمی باشند.

 

به بیان دیگر برای ایجاد یک مدل سه بعدی باید هندسه اماده شده یک مدل سالید باشد.

تهیه مدل سه بعدی با رزولوشن مناسب

 

در هنگام ذخیره فایل های سه بعدی جهت پرینت 3 بعدی فرمت هایی مانند STL ،STP ،OBJ  می باشند، به این نکته دقت شود که از مدل با رزولوشن بالا، خروجی تهیه کنید. پایین بودن رزولوشن کیفیت پرینت را به شدت کاهش داده و باعث ناصافی سطوح می گردد.

 

همچنین توصیه می گردد رزولوشن فایل بسیار بالا انتخاب نشود. اگر در پرینت سه بعدی رزولوشن را بیش از حد بالا انتخاب کنید، حجم فایل به شدت افزایش یافته و در پاره ای از موارد نرم افزار قادر نخواهد بود فایل را بخواند.

 

البته نرم افزارهای اسلایسر مانند simplify3d  توانایی کم حجم کردن فایل برای اماده سازی برای پرینت سه بعدی را دارند.

توجه به محل قرارگیری ساپورت ها

 

در هنگام پرینت سه بعدی برای مدل هایی که زوایای کمتر از 45 درجه دارند، نیاز به ساپورت گذاری الزامی می باشد. قرار گرفتن ساپورت باعث کاهش کیفیت سطح مقطعی که با ساپورت در تماس است می گردد، در نتیجه در طراحی مدل سه بعدی جهت پرینتت توصیه می شود قطعات به صورتی طراحی شود که جهت پرینت آن ها به کمترین ساپورت نیاز باشد.

 

به طور کلی بهتر است اگر مدلی برای پرینت سه بعدی طراحی می شود نکات مربوط به طراحی مناسب برای پرینت نیز در آن رعایت شود.

 

توجه به اندازه صفحه ساخت دستگاه

 

اندازه صفحه ساخت و در حقیفت نهایت ابعادی که دستگاه می تواند چاپ نماید، نقش بسیار بالایی را در چاپ مدل ایفا می کند و یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در طراحی قطعات می باشد. در صورتی که ابعاد قطعه از ابعاد قابل چاپ دستگاه بزرگتر باشد، باید قطعه را به صورت چندتکه چاپ کرد و سپس توسط محلول های خاص آن ها را به هم چسباند.

 

نکته: به طور معمول خدمات پرینتر سه بعدی با ضخامت لایه 300 تا 200 میکرون ارائه می گردد که کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهد، البته اکثر پرینترهای سه بعدی قابلیت پرینت با ضخامت لایه های پرینتر پایین تر و دقیقتر تا 100 میکرون را بر حسب نوع دستگاه دارا می باشند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید