تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

ساخت خانه با پرینتر سه بعدی

ساخت خانه با پرینتر سه بعدی

فهرست مطالب

ساخت خانه با پرینتر سه بعدی ! شاید این جمله در نگاه اول کمی عجیب و تا حد زیادی غیر قابل باور باشد. اما در دنیای امروزی ، این موضوع به واقعیت رسیده است.

پرینت سه بعدی خانه ، جدید ترین روش ساخت و ساز است که نتایج جالب و حیرت انگیزی را به همراه داشته است.

در این مقاله با تعدادی از پروژه های موفق ساخت خانه با پرینتر سه بعدی آشنا می شویم.

فهرست مطالب

پروژه های موفق ساخت و ساز با پرینتر سه بعدی

ساخت بزرگ ترین بنای ساختمانی با پرینتر سه بعدی در دبی

در جدید ترین گزارش ها ، شرکت اپیس کور ادعا می‌کند موفق به ساخت ساختمانی در دبی شده است که بزرگ‌ترین بنای ساخته‌شده‌ی جهان با بهره گیری از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی است.

این شرکت آمریکایی ، مدعی است پروژه‌ای را به‌ ثمر رسانده است که بزرگ‌ترین ساختمان جهان با استفاده از فناوری پرینت سه‌ بعدی است.

 

ساخت بزرگ ترین بنا با پرینتر سه بعدی در دبی
ساخت بزرگ ترین بنا با پرینتر سه بعدی در دبی

این ساختمان پرینت شده در دبی واقع شده است و سازه‌ی اصلی یک ساختمان اداری را تشکیل می‌دهد . هرچند نیروی انسانی نیز در ساخت آن دخالت داشته است، اما پیاده سازی اصلی آن با استفاده از چاپگر سه بعدی به مرحله ساخت رسیده است.

این ساختمان اداری دارای دو‌طبقه به ارتفاع حدود ۹/۵ متر  است و زیر بنایی نزدیک به ۶۴۰ مترمربع دارد.

ساخت بنا با پرینتر سه بعدی در دبی
ساخت بنا با پرینتر سه بعدی در دبی

روش پرینت سه بعدی بزرگ ترین بنای ساختمانی در دبی چگونه بوده است؟

روش ساخت این سازه نیز مشابه با سایر ساختمان‌هایی است که با روش پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند؛ بدین‌ صورت که ملات سیمان ازطریق نازل و به‌صورت لایه‌به‌لایه ریخته شده‌ و ساختار اصلی این سازه‌ی اداری را تشکیل داده است.

به‌دلیل وسعت این پروژه ، دستگاه پرینتر سه‌بعدی توسط جرثقیل جابه‌جا شده است.

مدت زمان چاپ سه بعدی این پروژه چه میزان بوده است؟

مدت زمان ساخت این سازه سه هفته به‌ طول انجامیده است و تنها سه نیروی انسانی از شرکت اپیس کور در اجرای این پروژه شرکت کرده اند.

بدون شک ساخت بزرگ ترین بنای ساختمانی با پرینتر سه بعدی در دبی گامی رو به جلو در صنعت معماری با فناوری ساخت سه‌بعدی به شمار می رود ، هرچند باید دوباره یادآوری کنیم که اجرای آن بدون بهره‌گیری از نیروی انسانی ممکن نبوده است.

ناگفته نماند به‌منظور استحکام بیشتر سازه و اجرای فونداسیون، نصب درها، پنجره‌ها و سقف، انجام سیم‌کشی و کارهای مانند آن، میل‌گرد و ملات دست‌ساز در این پروژه به کار رفته است.

 

نقش پرینت سه بعدی در دنیای معماری روز به روز پر رنگ تر می شود و شاید در آینده ای نزدیک شاهد ساخت سازه های مسکونی با این روش باشیم.

پرینترهای سه بعدی صنعتی یکی از امیدهای بشر برای حل مشکل مسکن و گرانی ساخت آن به حساب می آیند؛ پرینت سه بعدی ساختمان می تواند گره گشای مشکل ساخت مسکن باشد.
 

ساخت بزرگ ترین پرینتر سه بعدی ساخت خانه در روسیه

 
 
یک شرکت روسی اعلام کرده است که قصد دارد بزرگ­ترین چاپگر سه بعدی صنعت ساخت و ­ساز جهان را تولید کند .
 
 
 
طبق ادعای این شرکت، پرینت سه بعدی اس 500  توانایی این را خواهد داشت که یک ساختمان ۶ طبقه
کامل را در کم ترین زمان ممکن یعنی تنها چند ساعت پرینت کند.
 

ابعاد چاپ این پرینتر سه بعدی چه اندازه ای دارد؟

 
این پرینتر سه بعدی می تواند یک ساختمان ۶ طبقه کامل را با ابعادی به طول ۱۱.۵ در ۱۱ متر و ارتفاع ۱۵ متر چاپ کند.
 
 
سازندگان این پرینتر مدعی شده اند که عدد آخر یعنی ارتفاع، در نسخه های پیشرفته تر «اِس 500» تا ۸۰ متر هم قابل افزایش است.
 
 
این شرکت روسی در خبری اعلام کرده است که چاپگر سه بعدی دیگری با نام « اِس 300 » را در دستور کار قرار داده است که توانایی پرینت یک شی به طول و عرض ۱۱.۵ در ۱۱ و ارتفاع ۵.۴ متر را دارد.
 
 
این ارقام نشان دهنده این است که این پرینتر سه بعدی می تواند یک ساختمان دو طبقه با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع را ایجاد کند.
 
 
همانطور که اشاره کردیم، طبق اعلام شرکت سازنده، در مدل «اِس ۵۰۰» ارتفاع تا ۸۰ متر هم قابل افزایش است.
 
 
بر اساس استاندارهای عمرانی ، هر طبقه باید به طور میانگین ۳ متر ارتفاع داشته باشد، در نتیجه مدل پیشرفته «اِس ۵۰۰» باید توانایی چاپ یک ساختمان ۲۶ طبقه را داشته باشد که به طور قطع چنین ساختمانی در دسته آسمان خراش ها قرار می گیرد.
 
 
 
 
اگر در آینده ای نزدیک محل زندگی شما پرینت سه بعدی گرفته شده بود زیاد تعجب نکنید !
 
 

ساخت خانه در مریخ با پرینتر سه بعدی

ناسا در سال ۲۰۱۵ با برگزاری مسابقه‌ ای سعی داشت بهترین طرح خانه‌های مصنوعی برای اولین ساکنین سیاره مریخ را پیدا کند و پروژه ساخت خانه در مریخ با پرینتر بعدی را دنبال کند .

حال پس از ۳ سال و مشاهده مدل‌های گوناگون این مرکز فضایی موفق شده پنج طرح نهایی برای این مسابقه را انتخاب کند.

ناسا با همکاری دانشگاه بردلی ایالت ایلینوی آمریکا به بررسی ۱۸ مدل پرداخته است که توسط تیم‌های مختلف در سرتاسر دنیا با بهره گیری از نرم افزارهای گوناگون طراحی گشته است .

پروژه ساخت خانه مریخی با پرینتر سه بعدی دارای چه جزئیاتی است؟

به گزارش TechCrunch، این برنامه جزئیات فراوانی از ساختمان موردنظر طراحان را به نمایش می‌گذارد.

از نکات مهم لحاظ شده در مسابقه این است که زیستگاه طراحی شده توسط شرکت کنندگان باید از ضخامت دیوار مناسب، سیستم گرمایشی قوی و تکنولوژی کنترل فشار لازم برخوردار باشد و بتواند در برابر شرایط سخت مریخ دوام آورد.

قرار است که به هر کدام از این پنج تیم برای رسیدن به فینال، ۲۰ هزار دلار جایزه داده شود. در حالی که دو تیم برنده‌ی این مسابقه هر کدام ۲۱ هزار دلار دیگر نیز به جایزه‌هایشان اضافه خواهند کرد.

برندگان مسابقه ساخت خانه در مریخ با پرینتر سه بعدی

یکی از این تیم ها Zopherus نام دارد و زیستگاه طراحی شده توسط آنها قرار است توسط یک پرینتر سه بعدی تولید شود.

بدین صورت که کاوشگر‌های موجود در سطح مریخ به جمع‌آوری متریال برای ساخت و ساز می‌پردازند و پرینتر سه بعدی شده از همان مصالح برای تولید ساختمان‌ استفاده خواهد کرد.

 

مسابقه ساخت خانه در مریخ با پرینتر سه بعدی
مسابقه ساخت خانه در مریخ با پرینتر سه بعدی

AI. SpaceFactory هم سیلندر‌هایی به عنوان زیستگاه طراحی کرده که می‌تواند از بیشترین فضای موجود در سطح مریخ استفاده کند.

AI. SpaceFactory
AI. SpaceFactory

تیم Kahn-Yates که موفق شده مقام سوم را کسب کند زیستگاه‌هایی طراحی نموده که در دیوار‌هایشان نقاط نیمه شفافی تعبیه شده است. این نقطه‌ها که به منظور مقابله با طوفان‌های شنی بزرگ تعبیه شده‌اند، به نور اجازه ورود می دهند.

 

Kahn-Yates
Kahn-Yates

 

SEArch+/Apis Cor نام گروه دیگری از نیویورک است و سیستم طراحی شده توسط آنها هم نورگیر است اما قادر است که مقاومت خوبی در برابر تشعشات مختلف از خود نشان دهد.

SEArch+/Apis Cor
SEArch+/Apis Cor

تیم دانشگاه نورت‌وسترن Norwth western ایالت ایلینوی طرحی کروی آفریده که توسط پرینتر سه بعدی موجود در سطح مریخ در زمانی زمانی کوتاه آن را تولید می کند .

 

Norwth western
Norwth western

اکنون قرار است مدل‌های کوچکتری از طرح این پنج تیم یاد شده پرینت سه بعدی شود تا مشخص گردد طرح کدامیک از آنها می‌تواند در سطح مریخ کارايی بیشتری از خود نشان دهد.

مشکلات ساخت خانه در مریخ

اخیراً جمعی از قانونگذاران و متخصصان حوزه فضایی اعلام کرده اند به علت مسائلی همچون برنامه ریزی ضعیف و فقدان بودجه کافی، برنامه های ناسا برای سفر به مریخ تا سال ۲۰۵۰ میلادی به تعویق خواهند افتاد.

کشور آمریکا که پیشتر در نظر داشت تا سال ۲۰۳۰ میلادی روی کره مریخ قدم بگذارد حالا به خاطر فقدان بودجه مجبور است که ۳۲ سال برای تحقق این هدف صبر کند.

حال اگر این اتفاق رخ دهد، کارشناسان ناسا می‌توانند امیدوار باشند که بشر به سرعت می‌تواند زیستگاه‌هایی برای زندگی خود در کره مریخ بیافریند.

آینده ی نقش پرینتر سه بعدی در ساخت خانه

شاید در زمان فعلی ، نتوان پرینتر سه بعدی را جایگزین واقعی روش های ساخت فعلی ساختمان و خانه دانست اما با پیشرفت تکنولوژی و همچنین سرمایه گذاری بیشتر شرکت های بزرگ قطعا در آینده ای نه چندان دور در مورد ساخت خانه با پرینتر سه بعدی بیشتر خواهیم شنید. 

مرکز سه بعدی پارسیان به عنوان یکی از مراکز با سابقه در حوزه خدمات پرینت سه بعدی کرج ، تهران و دیگر شهرها و همچنین نمونه سازی محصولات، هر ساله با سفارشات متعددی در صنایع مختلف از طرف مشتریان گرامی رو به رو می شود که همگی آنها گواه از این موضوع دارند که آهسته آهسته این تکنولوژی تولیدی مدرن از جایگاه بهتری در صنعت کشورمان و دیگر کشورها بهره مند خواهد شد.

 

نویسنده : هومن لادن

  • پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید.

نفش پرینت سه بعدی در معماری داخلی

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید