مفهوم اولیه تاب برداشتن قطعه:

در حین انجام عملیات پرینت سه بعدی ، بسیاری از زمان ها ممکن است قطعه مورد نظر دچار تاب برداشتن یا اصطلاحا warping شود.
در این مقاله قصد داریم دلایل رخ دادن این مشکل را بررسی کنیم و راه حل های مربوط برای رفع مشکل تاب برداشتن قطعه پرینت شده را مورد بررسی قرار دهیم.

در این حالت، ناحیه پایینی مدل پرینت شده دچار تاب برداشتن می شود به طوری که  لایه های پایینی مدل موازی صفحه کار قرار نمیگیرند و از جای اولیه خود بلند می شوند. این مشکل موجب می شود لایه های بعدی در راستای صحیحی قرار نگیرند و در نهایت منجر به خراب شدن قطعه پرینت سه بعدی شود.

 

علت :

 

دلیل این مشکل یک پدیده فیزیکی ساده است. پلاستیک هایی مانند ABS و PLA که استفاده از آن ها در پرینترهای سه بعدی FDM بسیار رایج هستند در زمان سرد شدن منقبض می شوند و باعث می شوند مدل پرینت شده تاب خورده باشد.

در صورتی که عملیات سرد شدن برای بخشی از مدل یا کل مدل به سرعت انجام شود تاب خوردگی اتفاق می افتد و مدل دچار اعوجاج می شود.

راه حل :


برای رفع مشکل تاب برداشتن قطعه پرینت سه بعدی راه کارهای زیادی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

 

  1. از صفحه کار داغ شده (Head Bed) استفاده کنید. صفحه گرم شونده باعث می شود لایه های پایینی به صفحه کار چسبندگی بهتری پیدا کنند.
  2.  
  3. دمای صفحه کار را کمی پایین تر از نقطه ذوب ماده پرینت شده انتخاب کنید. البته این دما معمولا توسط نرم افزار های slicing تعیین می شود.
  4.  
  5. از چسب های ماتیکی استفاده کنید و پیش از شروع عملیات پرینت صفحه کار پرینتر سه بعدی را به چسب آعشته کنید  اگر باز هم مدلتان از صفحه جدا می شود می توانید از چسب های مخصوص استفاده کنید و چسبندگی مدل به صفحه کار را افزایش دهید.
  6.  
  7. صفحه کار را کالیبره کنید. نا میزان بودن صفحه پرینت هم می تواند این مشکل را ایجاد کند.
  8.  
  9. سطح تماس مدل و صفحه پرینت را افزایش دهید.برای این کار می توانید از گزینه raft استفاده کنید. با تعریف Raft در نرم افزار Slicing مشل کالیبره نبودن دستگاه نیز تا حد زیادی برطرف می شود.
  10.  
  11. اگر مشکل باز هم باقی ماند باید تنظیمات اصلی دمای پرینتر را هم در نرم افزار هم روی کنترل پنل پرینتر تغییردهید. دمای سطح پرینت را در بازه های ۵ تایی تغییر دهید تا به دمای بهینه نهایی برسید.
جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید