Stripped Grinding Filament خوردگی و اعوجاج در فیلامنت

خدمات پرینت سه بعدی تهران
آموزش رفع مشکلات فیلامنت پرینتر سه بعدی

مفهوم اولیه :

ناصاف بودن و خوردگی فیلامنت در پرینتر های سه بعدی همیشه از معضلات یک چاپ موفقیت آمیز بوده است، فرض کنید که 96% کار با موفقیت چاپ شده و با وجود شکستگی یا خوردگی و…. در فیلامنت ناگهان اکسترودر نتواند درست کار پرینت رو انجام دهد .

پرینترهای سه بعدی برای اینکه بتوانند قطعات دقیق و با ظرافتی چاپ کنند، باید قادر باشند که پلاستیک یکدست و یکنواختی اکسترود را کنند.
اگر این یکپارچکی در جاهای مختلف پرینت تغییر کند، تاثیر منفی بر کیفیت قطعه نهایی خواهد داشت. به پرینتر خود نزدیک شوید و از فاصله ای کم به شی در حال پرینت نگاه کنید تا متوجه یکپارچگی یا عدم آن شوید.

برای مثال اگر پرینتر در حال چاپ خطی با طولی ۲۰ میلیمتر است، اما اگر متوجه برآمدگی های ریزی در آن شدید یا احساس کردید که اندازه آن تغییر کرده است احتمالا مشکل فوق رخ داده است.

علت :

  1. مشکل میتواند از خوردگی فیلامنت مصرفی بی کیفیت باشد.
    مشکل میتواند از اجزائ اکسترودر (idler )(بلوک الومینیومی، گرفتگی نازل، خراب بودن چرخ دنده اکسترودر) باشد.
  2. به طوری که قطعات نتوانند به خوبی فیلامنت رو به مسیر هات اند و کول اند برسانند.
  3.  

راه حل :

در اولین قدم به سراغ قرقره فیلامنت بروید و بررسی کنید که آیا قرقره می تواند آزادنه بچرخد؟ آیا فیلامنت براحتی از آن باز می شود؟ گیرکردن فیلامنت و سختی در چرخش قرقره روی یکدست و هموار بودن پلاستیک اکسترود شده تاثیر می گذارد.

لازم است شلنگی که فیلامنت از آن عبور می کند،  بررسی کنید که آیا فیلامنت می تواند از درون آن براحتی عبور کند؟ اگر برای عبور از آن مشکل داشت بهتر است لوله را تمیز یا آن را روغن زنی کنید.

 
مسدود شدن اکسترودر
 

اگر از حرکت آزادانه فیلامنت مطمئن هستید، احتمالا انسداد اکسترودر عامل چنین مشکلی است. ممکن است وجود خرده پلاستیکهای خارجی (آثار مخروبه) درون نازل مانع از خروج صحیح مواد شود. به پلاستیک در حال اکسترود به دقت نگاه کنید، اگر متوجه شدید که ناهمواری هایی در قطعه پرینت شده وجود دارد، لازم است نازل را تمیز کنید. برای اینکار تیم پشتیبانی فنی بخواهید که راهنماییتان کند.

 
ارتفاع اندک لایه ها

 

روشهای ارائه شده فوق را تست کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، بهتر است به سراغ تنظیمات دستگاه و تغییر ارتفاع لایه ها بروید. برای مثال اگر قطعه ای چاپ می کنید که ارتفاع هر لایه چیزی حدود ۰٫۰۱ mm است، احتمالا با مشکل فوق روبرو خواهید شد، چرا که فضای کافی برای خروج مواد از نازل وجود ندارد. این بدان معناست که فاصله زیر نازل ۰٫۰۱ mm است و پلاستیک بسختی خواهد توانست از اکسترودر خارج شود. به قسمت تنظیمات بروید و از سربرگ Layer از متناسب بودن ارتفاع لایه مطمئن شوید.

 
پهنای اکسترود

 

عرض و پهنای اکسترودر نیز از جمله عواملی است که می تواند باعث بروز این مشکل شود.

برای اطلاع از مقدار تعیین شده پهنای اکسترود روی “Edit Process Settings” کلیک کنید، سپس به سربرگ Extruder بروید، و extrusion width را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که هر اکسترودر، پهنای اکسترود مختص خود را دارد. پس دقت داشته باشید که کدام اکسترودر را از لیست سمت چپ این سربرگ مورد بررسی قرار می دهید. اگر مقدار پهنای اکسترود کمتر از قطر نازل باشد، ممکن است موجب بروز مشکل فوق شود. بطور کلی پهنای اکسترود مواد (extrusion width) باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد قطر نازل باشد.

اگر پهنای اکسترود خیلی کمتر از قطر نازل باشد ( برای مثال پهنا ۰٫۲ mm و قطر نازل ۰٫۴ mm ) اکسترودر نخواهد توانست پلاستیک را روان و یکدست خارج کند و مطمئنا مشکل فوق بروز خواهد کرد.

 
فیلامنت نامرغوب

 

مرغوبیت ماده اولیه تاثیر بسزایی در کیفیت چاپ قطعه خواهد داشت. فیلامنتهای نامرغوب و بی کیفیت حاوی مواد افزودنی هستند، که مسلما مانع همنواختی و یکدست بودن پلاستیک می شوند. بعضی دیگر با داشتن قطری نامناسب باعث بروز ناموزونی و عدم یکدستی پلاستیک میشوند. از طرفی کیفیت بسیاری از مواد پلاستیکی نیز در طول زمان تنزل پیدا میکند. برای مثال PLA از جمله موادیست که رطوبت هوا را به خود جذب کرده و با گذشت زمان کیفیت قطعه چاپ شده کاهش خواهد یافت. برای جلوگیری از جذب رطوبت، در جعبه های فیلامنت، ماده خشک کننده (رطوبت گیر) قرار دهید. پس چنانچه از فیلامنت نامرغوب استفاده می کنید، احتمال مواجه شدن با خوردگی فیلامنت مشکل دوچندان خواهد بود.

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید