تماس با ما

989128161078+

آدرس

تهران، کوی نصر ، خیابان هفدهم

ایمیل ارسال فایل

file@parsian3d.com

همه چیز در مورد فیلامنت TPU ( مزایا، معایب، موارد استفاده، سرعت پرینت و … )

همه چیز در مورد فیلامنت TPU ( مزایا، معایب، موارد استفاده، سرعت پرینت و … )

فهرست مطالب

فیلامنت های انعطاف پذیر که به آن ها Flexible نیز گفته می شود، برای آزمایش توانایی پرینترهای سه بعدی بسیار محبوب هستند اما این تنها دلیل استفاده از آنها نیست و از آنها برای چاپ اجسامی با قابلیت کش آمدن، خم شدن و حلقوی استفاده میشوند.

به این فیلامنت ها اصطلاحا TPU نیز گفته می شود (فیلامنت TPU).

فایل صوتی آشنایی با فیلامنت TPU

TPU

فهرست مطالب

بررسی مزایا و معایب فیلامنت TPU

benefite

مزایای فیلامنت TPU به شرح زیر است:

مداومت کاری زیاد.

تاب بر داشتن یا Warping حداقل است.

انقباض یا Shrinkage حداقل است

مقاومت در برابر سایش: بسیار بالا.

تصعید گاز به میزان حداقل

 نیاز به دمای هیت بد کم (الزامی نیست)

خدمات پرینت سه بعدی تهران

معایب TPU فیلامنت به شرح زیر است:

نیازمند کالیبراسیون دقیق

دارای سختی چاپ زیاد

غیرحلال

برای مواد غذایی مناسب نیست

جاذب رطوبت محیط

توضیحات تکمیلی فیلامنت TPU

نکات مهم در استفاده از فیلامنت های انعطاف پذیر (فیلامنت TPU):

1 – با سرعت پایین پرینت سه بعدی کنید. حالت بهینه سرعت برای چاپ با فیلامنت Flexible بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر بر ثانیه است (میانگین کیفیت و زمان).

حتی پیشنهاد میشود سرعتهای کمتر یعنی ۱۰ تا ۲۰ میلی متر بر ثانیه مورد استفاده قرار بگیرد (برای استفاده بهتر از خدمات پرینت سه بعدی ).

اگر صبور باشید در کمترین سرعت، معادل ۵ میلیمتر بر ثانیه، کمترین میزان خطا را با فیلامنت فلکسیبل در اکسترودر چاپگر خواهید داشت..

2 – استفاده از اکسترودر با ساختار مستقیم (Direct drive extruder):

برای جلوگیری از خطایFilament jamming در اکسترودر چاپگرسه بعدی، بهتر است فضا بین بخش سرد و گرم نازل کاهش یابد.

بنابراین اکسترودر با ساختار Bowden برای فیلامنت انعطاف پذیر مناسب نیست و ساختار مستقیم (Direct Drive) پیشنهاد می شود.

3 – دمای تقریبا بالا :

دمادهی مناسب به اکسترودر باعث جریان یافتن روان فیلامنت در نازل پرینتر سه بعدی میشود. پس برای فیلامنت فلکسیبل با توجه به راهنمای شرکت سازنده متریال و مدل پرینتر سه بعدی باید در نرم افزار SLICER این بخش را با دقت تنظیم کنید.

4 – تنظیمات بخش بازمکش اکسترودر (Retraction settings): بیایید اول مفهوم «ریترکشن» را توضیح دهیم؛ retraction در اکسترودر، ویژگی بازکشش یا برگشت فیلامنت به درون نازل است،‌ بنابراین هر چه ریترکشن بالاتر رود،‌ خروج فیلامنت کمتری دارید.

5 – تنظیمات بستر چاپ: فیلامنت فلکسیبل مثل بقیه متریالها باید محکم به پلیت بچسبد. پس از چسب ماتیکی،‌ Kapton tape، blue tape حتما استفاده کنید. دمای بستر چاپ بین ۳۰ تا ۵۰ درجه (یا حداکثر ۶۰ درجه) مرسوم است ولی برای تنظیمات دقیق باید به دستورالعمل شرکت سازنده فیلامنت flexible مراجعه کنید.

موارد مورد استفاده فیلامنت TPU:

قطعات جانبی بدنه خودروها، قطعات تیونیگ و سرپلوس خودرو، تسمه های اتومبیل، شیلنگ های آتشنشانی، لوله های انعطاف پذیر، تجهیزات تولید مواد غذایی، کفش و زیره کفش های ورزشی، شیلنگ های هیدرولیک، آب بندهای هیدرولیک، قایق های تیوبی، چرخ های اسکیت، ابزارهای مغناطیسی، لوله ها و ابزارآلات پزشکی، لوازم ورزشی، تجهیزات غواصی و شنا، پوشش محافظ کابل و سیم، محافظ گوشی تلفن همراه، محافظ صفحه کلید رایانه و این فیلامنت دارای کاربرد های اقتصادی است.

TPE عموما در تولیدات خودرویی،کاربردهای خانگی، تجهیزات پزشکی، درزبند های درب و پنجره،کفش کن، عایق کاری ها الکتریکی، قاب های تلفن همراه، و دستبند ها استفاده می شود.

توسط ترموپلاستیک الاستومرها(TPE) ، و خصوصا پلی اورتان(TPU)، می توان اجسامی را تولید کرد که قابلیت تحمل  کشش بالایی را دارا هستند. در حالی که این میزان فشار را PLA و ABS نمی توانند تحمل کنند.

سرعت پرینت در فیلامنت TPU

یکی از موارد متفاوت در مورد فیلامنت TPU سرعت پرینت است که به ندرت بیشتر از 30 میلیمتر در ثانیه است. به این دلیل که خروج مقدار مواد مناسب از Hot End دشوار است و به همین علت پرینت برای کامل شدن به زمان بیشتری نیاز دارد.

فیلامنت TPU گاز قابل توجهی از خود متصاعد نمی کند ولی انتخاب مناسبی برای مواد غذایی نیست. فیلامنت TPU یک ماده غیر قابل حل شدن اما نمگیر است، یعنی در شرایط مرطوب دچار تغییر می شود.

 به طور خلاصه، اگر شما نیاز به ساخت سریع و نسبتا راحت یک قطعه پلاستیکی با پرینتر دارید، TPU ماده ای است که دنبال می گردید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

ساخت مجسمه و تندیس با پرینت سه بعدی؛ راهی جدید برای حفظ میراث فرهنگی

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید