فهرست مطالب

ساخت کاهشی (Subtractive ) & ماشین کاری(Machining)

ماشین کاری چیست
آشنایی با تولید قطعات به روش
ماشین کاری

"ماشین کاری، به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که به طور کنترل شده‌ای از بلوکی از یک ماده‌ی خام لایه‌برداری می‌کنند تا به شکل و اندازه‌ی مورد نظر درآید. اینکه روش‌های کنترل فرآیند لایه‌برداری می تواند متنوع باشد. به طور نمونه این کنترل می‌تواند توسط انسان یا ماشین انجام شود."
ماشین کاری

تعریفی از ماشین کاری

به طور کلی همه‌ی این روش‌ها در یک وجه مشترک هستند و آن هم ماده‌برداری از بلوک ماده‌ی اولیه برای رسیدن به قطعه‌ی مد

 نظر است.

امروزه به دلیل فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی دو اصطلاح نیز فراگیرشده است.

1- فرایندهایی که توسط تعریف ماشینکاری از یک قطعه خام مواد ناخواسته را جدا می‌کنند فرایندهای تولید کاهشی (subtractive manufacturing) و فرایندهای تولید توسط پرینترهای سه بعدی فرایندهای تولید افزودنی (additive manufacturing) نامیده می‌شوند.

ساخت کاهشی (Subtractive Manufacturing)

عنوانی جدید برای ماشین‌کاری

امروزه به دلیل فراگیر شدن پرینترهای سه بعدی دو اصطلاح نیز فراگیرشده است: فرایندهایی که توسط تعریف ماشینکاری از یک قطعه خام مواد ناخواسته را جدا می‌کنند فرایندهای تولید کاهشی (subtractive manufacturing) و فرایندهای تولید توسط پرینترهای سه بعدی فرایندهای تولید افزودنی (additive manufacturing) نامیده می‌شوند.

اغلب، در فرآیندهای ساخت کاهشی از موادی مثل فلز و چوب استفاده می‌شود، ولی مواد دیگری همچون پلاستیک، سرامیک و کامپوزیت‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه روش‌های ساخت و تولید را به طور کلی سه دسته تقسیم می‌کنند:

          _ ساخت افزایشی یا پرینت سه بعدی 3D Printing

          _ ساخت کاهشی یا ماشین‌کاری

          _ فرم‌دهی (Shape Forming)و ریخته‌گری (Casting)

زیرمجموعه‌های ساخت کاهشی (ماشین کاری)

خدمات پرینت سه بعدی کرج

سوراخ‌کاری (Drilling)

سوراخ‌کاری روشی آشنا برای همه است. هر کدام از ما که با استفاده از دریل خانگی سوراخی را بر روی دیوار ایجاد کرده ایم، با این روش متداول ساخت کاهشی به خوبی آشنا هستیم. ابزار نهایی و برنده در روش سوراخ‌کاری مته و دستگاهی که مته را می‌گرداند دریل نام دارد. با استفاده از این روش ساخت و تولید می تواند سوراخ‌هایی با مقطع دایره‌ای در اجسام مختلف ایجاد کرد. بازه‌ی موادی که می‌تواند با استفاده از این روش آن‌ها را ماشین کاری کرد بسیار گسترده است.

خدمات پرینت سه بعدی کرج

فرزکاری (Milling)

عمودی و افقی فرزکاری هم یکی دیگر از روش‌های بسیار رایج ساخت کاهشی است. ماشین فرز می‌تواند لایه‌برداری را در طی حرکات دوار و یا حرکات خطی انجام دهد. دستگاه یا ماشین فرز مشابه یک دریل خانگی است، با این تفاوت که می‌تواند حداقل در سه محور حرکات دقیق و کنترل‌شده‌ای را انجام دهد. ابزاری از ماشین فرز که با قطعه به طور مستقیم در ارتباط است و عمل ماده‌برداری را انجام می‌دهد تیغه‌ی فرز نام دارد.

خدمات پرینت سه بعدی کرج

تراشکاری Lathing- CNC

تراشکاری یکی از روش‌های بسیار رایج ساخت کاهشی است که معمولاً برای تراشیدن و شکل‌دادن به قطعات چوبی و فلزی استفاده می‌شود. در تراشکاری اغلب، عملیات ماده‌برداری به شکل دوار انجام می‌پذیرد. تراشکاری به دلیل سرعت بالا و هزینه‌ی کم، به یکی از روش‌های رایج ماشین کاری و به طور کلی ساخت و تولید تبدیل شده است.

انسان + ماشین + واسطه

این حالت همان روشی است که هزاران سال قدمت دارد. تصور کنید که ۳۰۰ سال پیش فردی مشغول تراشیدن یک قطعه‌ی چوب با تبر است:

  • تکنولوژی ساخت و تولید مورد استفاده: ساخت کاهشی
  • زیرتکنولوژی: تراشکاری
  • کنترل‌کننده‌ی ابزار: انسان و بدون واسطه
  • به همین سادگی!
خدمات پرینت سه بعدی کرج

انسان + ماشین + بدون واسطه

در دوران صنعتی شدن بشر و بعد از وقوع انقلاب‌های صنعتی، ابزارهای پیچیده تری برای ساخت و تولید به روی کار آمدند. این ابزارها نیازهای بشر برای تولید قطعات مختلف را تا حد زیادی برطرف کردند.

 

به عنوان مثال برای ساخت یک قطعه تراشکاری شده و دوار تراشکار با استفاده از دستگاه تراش به قطعه مورد نظر شکل می دهد.

دستگاه تراش با مکانیزم خاص و تعریف شده ای این نتیجه را به وجود می آورد.

 

به بیان دیگر با ساخت مکانیزم های تراش روند کار به راحتی صورت می گیرد و به جای اعمال نیروی زیاد و صرف وقت زیاد تنها با روشن کردن دستگاه و تحت یک مکانیزم حرکتی مشخص عملیات ساخت انجام می شود.

 

به دلیل نیاز زیاد بشر به تولید قطعات مختلف پیشرفت زیادی در حوزه تولید ماشین آلات صنعتی صورت گرفته است.

دسته بندی انواع روش های ساخت کاهشی

خدمات پرینت سه بعدی کرج
جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید